Sahabat Sejati

Tuesday 15 September 2020

Buku sejarah dah sampai!


Awal bulan ini saya telah membeli tiga buah buku lagi. Ketiga-tiga buku bergenre sejarah, dibeli secara atas talian kerana setahu saya ia tiada dijual di kedai. Alhamdulillah, ia telah sampai dengan selamatnya tengahari kelmarin. Teruja sangat tatkala menerima bungkusan daripada kakitangan pos laju. 

Terima kasih kepada pihak penerbit yang mengambil langkah proaktif dalam aspek pembungkusan dan pelabelan untuk memastikan ia sampai dalam keadaan baik. Terima kasih juga kepada pos laju dengan khidmat cemerlangnya. 

Ketiga-tiga buku tersebut:

1) RAHSIA PENAKLUKAN MELAKA 1511

Penulis: (Tun) Suzana (Tun) Othman dan Hasanuddin Yusof


Kota Melaka adalah tempat pertama di Alam Melayu yang berjaya dikuasai penjajah Barat. Sebelum penaklukan Portugis 1511, Kesultanan Melaka adalah antara kerajaan terkaya dunia disebabkan perdagangan serta kepentingan pelabuhannya. 

Namun kedatangan Portugis ke Alam Melayu secara amnya, dan ke Melaka secara khususnya, bukanlah semata-mata ingin menguasai perdagangan di Melaka. Ada maksud dan matlamat yang lebih besar dari itu yang telah dipasang oleh Portugis. Maksud dan matlamat inilah yang menjadi RAHSIA PENAKLUKAN MELAKA pada tahun 1511. 

Apa Maksud dan Matlamat besar tersebut sehingga robohnya KOTA MELAKA? Misteri yang terlalu banyak kenapa MELAKA sangat menjadi dambaan penjajah.

2) TEKNOLOGI KESULTANAN MELAKA - MEMBONGKAR KEAGUNGANNYA BERDASARKAN CATATAN PORTUGIS 

Penulis: Hasanuddin Yusof


Kesultanan Melaka memiliki perlabuhan yang terkaya di dunia di zaman kegemilangannya. Pedagang-pedagang dari segenap penjuru dunia telah datang berdagang di Melaka. Maka, selain dari memiliki teknologinya tersendiri, Kesultanan Melaka juga terdedah dengan peradaban asing seperti peradaban Islam (Arab, Parsi, India dan Turki), dari barat serta Peradaban China dan Jepun dari Timur. 

Ini menyebabkan Melaka tidak ketinggalan dari segi sains dan teknologi dari taamdun-tamadun luar yang sezaman dengannya. Malangnya, sebahagian dari masyarakat hari ini menyangka bahawa Kesultanan Melaka hanyalah sebuah kerajaan yang kuno dan jauh ketinggalan dalam kemajuan teknologi. Malah yang lebih malang bahawa kewujudan Kesultanan Melayu Melaka hanyalah mitos semata-mata. 

Ini disebabkan peninggalan Kesultanan Melaka telah dimusnahkan oleh Portugis ketika mereka menawan Melaka pada tahun 1511. Namun, kebenaran sememangnya tidak dapat disembunyikan. Berdasarkan catatan-catatan sejarawan portugis sendiri, Kesultanan Melaka memiliki peradaban dan teknologi yang boleh dibanggakan. Oleh itu, buku ini menyajikan tentang teknologi-teknologi dan peradaban yang terdaoar dalam Kesultanan Melayu Melaka berdasarkan catatan-catatan Portugis.


3) MENJEJAK HUBUNGAN DAULAH UTHMANIYAH & KESULTANAN MELAKA

Penulis: Hasanuddin Yusof

Selama ini, kebanyakan daripada kita hanya mengetahui bahawa kerajaan Islam di alam Melayu yang paling awal menjalinkan hungan diplomatik dengan Daulah Uthmaniyah ialah kerajaan Aceh Darussalam. 

Namun begitu, dalam catatan Portugis, dinyatakan dengan jelas kedatangan pedagang-pedagang dari Turki Uthmaniyah ke Kota Melaka untuk membeli rempah ratus dari pelabuhan Melaka. Malah, sumber Portugis juga menyatakan bahawa terdapatnya tentera Turki Uthmaniyah dalam angkatan tentera Melaka ketika berlakunya perang antara Portugis dan Melaka pada tahun 1511. 

Lebih menarik lagi, beberapa penulis Turki dan Arab menukilkan bahawa terdapatnya hubungan langsung antara Sultan Daulah Uthmaniyah iaitu Sultan Muhammad al-Fatih dan Sultan Melaka iaitu Sultan Mansur Syah. 

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang telah menciptakan!"

3 comments:

paridah said...

ASSALAM semoga ustaz n keluarga sihat sejahtera...membaca sejarah teruja menafsir kisahnya.

norhidana said...

membaca tak pernah membosankan... sesekali dana suka baca buku sejarah macamni

Nor Azimah Ali said...

Assalam wr wb.
Menarik ni, teruja bila sebut pasal hubungan diplomatik antara sultan muhammad al fateh dan sultan mansur syah..bangsa melayu suatu ketika dulu mmg hebat..semoga bangsa melayu kembali gemilang dgn mendaulatkan islam.

Post a Comment