Sahabat Sejati

Thursday 24 September 2020

10 Sebab murah rezeki

foto hiasan (sumber)


1. Iman 

"Sekiranya penduduk suatu negeri beriman dan bertakwa, pasti Kami (Allah) bukakan kepada mereka pelbagai keberkatan dari langit dan bumi" (al-A'raf; 96).

2. Takwa 

"Sesiapa bertakwa kepada Allah, Dia akan memberinya jalan keluar (dari kesulitan) dan memberi rezki kepadanya dari arah yang tidak disangkanya" (Al-Talaq; 2 & 3). 

3. Istighfar 

"Beristighfarlah kepada Tuhan kamu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. Dia akan menurunkan hujan yang lebat dari langit kepada kamu, dan Dia akan memperbanyakkan harta dan anak-anakmu serta menjadikan untuk kamu kebun-kebun tanaman dan sungai-sungai" (Nuh; 10-12). 

4. Silaturrahim

Sabda Nabi saw; "Sesiapa ingin dilapangkan rezki dan dipanjangkan usia, huhungkanlah silaturrahim" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

5. Doa

Allah berfirman (dalam hadis Qudsi): "Wahai hamba-hambaKu, kamu semua adalah kelaparan kecuali orang yang Aku beri makan, maka mohonlah makanan dariKu, nescaya Aku akan beri kamu makanan" (Riwayat Muslim).

6. Infak

"Apa yang kamu infakkan dari suatu harta, Allah akan menggantinya, dan Dialah sebaik-baik pemberi rezeki" (Saba'; 39). 

7. Usaha sendiri

Ditanya kepada Nabi saw; apakah perolehan terbaik? Baginda menjawab; hasil usaha tangan sendiri dan perniagaan yang mabrur (Riwayat al-Bazzar & al-Hakim). 

8. Berniaga

Hadis di atas dan sabda Nabi saw; "Hendaklah kamu berniaga kerana 9/10 rezki adalah dalam perniagaan" (Riwayat Ibnu Abi al-Dunya, mursal, dhaif).

9. Bersyukur 

"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku (Allah) akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu". (Ibrahim; 7).

10. Nikah

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui" (al-Nur; 32). 

#Mutiara Al-Quran dan Sunnah

1 comments:

Post a Comment