Sahabat Sejati

Tuesday 16 June 2020

Istighfar malaikat untuk manusia

Kelebihan lafaz Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar disebut Nabi saw dalam sabdanya:

 - عن ابنِ مسعودٍ أنَّه قال: {مَن قال: سُبحانَ اللهِ والحمدُ للهِ واللهُ أكبَرُ، تلَقَّاهُنَّ مَلَكٌ فعرَجَ بهِنَّ إلى اللهِ تعالى، فلا يمُرُّ بمَلإٍ مِنَ الملائِكةِ إلَّا استَغفَرُوا لقائِلِهنَّ، حتَّى يجِيءُ بهِنَّ وَجْهَ الرَّحمنِ.}. رواه الإمام الذهبي، بإسناد كل رواته ثقات، وصححه الألباني.

Daripada Abdullah ibnu Masoud: "Barangsiapa yang berkata: Subhanallah dan Alhamdulillah dan Allahu Akbar, maka 3 kalimah ini akan disambut oleh satu malaikat yang akan membawa naik lafaz ini kepada Allah, dan tidaklah lalu di hadapan para malaikat yang lain melainkan mereka itu akan memohon pengampunan kepada orang yang melafazkannya, sehinggalah dipersembahkan pada Allah" 

Tingginya nilai 3 perkataan itu sehingga malaikat terus membawanya kepada Allah. Bertuahlah insan yang meringankan lidahnya untuk menyebut kalimat ini kerana Malaikat memohon keampunan Allah terhadapnya. Kalau kita didoakan insan dirasakan sangat bertuah, inikan pula doa para Malaikat.

Malaikat adalah makhluk Allah yang terpelihara sebarang daripada dosa dan sentiasa patuh dalam mengerjakan perintah Allah SWT. 

2 comments:

norhidana said...

terima kasih atas perkongsian ustaz

Hans Hanis said...

terima kasih atas perkongsian
saling ingat mengingatkan :)

Post a Comment