Sahabat Sejati

Thursday 26 March 2020

Benarlah Huzaifah..

Diceritakan bahawa Saiyidina Umar bertemu dengan Huzaifah ibnu Yaman. Lalu bertanya Umar kepada Huzaifah: "Bagaimana keadaan kamu pagi ini?"

Lalu Huzaifah menjawab: 

"Pagi ini aku suka kepada fitnah.
Aku benci kepada kebenaran.
Aku solat tanpa wuduk.
Aku ada apa yang Allah tiada."

Maka tersangat marahlah Umar mendengar jawapan daripada Huzaifah. 

Tiba-tiba datanglah Ali bin Abi Talib, lalu berkata: "Wahai Amirul Mukminin! Aku melihat di wajah mu ada tanda kemarahan, adakah kamu marah?"

Lalu diceritakan kepada Ali apa yang berlaku antaranya dengan Huzaifah. 

Berkata Ali: "Benarlah jawapan Huzaifah itu wahai Amirul Mukminin".

"Suka kepada fitnah itu bermaksud suka kepada harta dan anak (surah at-Taghabun:15).
Benci kepada kebenaran bermaksud tidak suka kepada kematian. 
Solat tanpa wuduk bermaksud bersolawat ke atas Nabi Muhammad. 
Dia ada apa yang Allah tiada bermaksud dia ada anak dan isteri sedangkan Allah tiada anak tiada isteri. (surah al-Ikhlas: 3)" 

Mendengar penjelasan itu maka redalah kemarahan Umar al-Kahttab seraya berkata kepada Ali: "Benarlah engkau wahai Ali. Sesungguhnya engkau telah menghilangkan kemarahanku terhadap Huzaifah.."

Petikan daripada Mas'ad Syair kitab Torooif wa Fawaid.

1 comments:

Warisan Petani said...

Kebenaran yang sukar dimengertikan

Post a Comment