Sahabat Sejati

Thursday 6 September 2018

Alhamdulillah, selesai untuk tahun ini

Alhamdulillah, misi qurban dan aqiqah di luar negara bersama Yayasan Amal Malaysia Cawangan Pahang telah dilaksanakan dengan sebaiknya, termasuk juga YAM negeri lain seperti YAM Terengganu, YAM Wilayah, YAM Kedah dan lain-lain lagi. Para petugas yang dihantar untuk menguruskannya di lokasi-lokasi terpilih telah pun pulang menjejakkan kaki di bumi Malaysia yang tercinta ini. Baik yang ke India, Lombok, Kemboja, Marawi, Rohingya, termasuk yang sejauh ke benua Afrika seperti Sudan, Somalia, Chad, Uganda dan sebagainya. 

Alhamdulillah, semua selamat dan tiada apa-apa kesulitan sepanjang misi tersebut melainkan yang kecil-kecil yang bisa ditangani. Perkara biasa dalam apa-apa misi kebajikan di luar negara, pasti  ada sedikit masalah, antaranya karenah birokrasi setempat. Namun, wakil NGO kami dari kalangan penduduk tempatan dapat menyelesaikannya dengan baik.    

Melaksanakan ibadah qurban dan aqiqah di luar negara amat menginsafkan. Memang, lokasi korban yang dipilih biasanya yang benar-benar dhaif. Mengenangkannya, tiba-tiba terasa bersyukur sangat-sangat tinggal di Malaysia. Rasanya di negara kita daging mudah diperolehi. Malahan daging korban tiada masalah di tempat kita, pasti ada yang akan menghantar atau menghadiahinya apabila musim raya korban.

Namun, tatkala menyaksikan apa yang berlaku di tempat yang kami laksanakan ibadah qurban seperti di Kemboja atau Vietnam, boleh diistilahkan "makan daging setahun sekali". Apa tidaknya, jika tiada ibadah korban dilakukan di sana, maka tidak merasalah merka daging pada tahun itu. Benar, boleh dikatakan begitu. 

Begitu juga seperti di Somalia dan Uganda. Melihat mereka 'mengerjakan' kepala lembu sehingga licin tidak bersisa daging yang terlekat benar-benar menghadirkan sebak. Di sesetengah tempat kita (tidak semua), kepala lembu tidak 'laku' kerana tiada siapa yang mahu mengerjakannya. Terpaksalah diberikan kepada mat Bangla yang datang membantu kerana mereka rajin menyudahkannya.

Di Sudan pula, ada amalan penduduk menjemur daging. Ini merupakan kaedah menyimpan daging dek kerana tiada kemudahan peti ais. Selain itu daging yang telah dikeringkan menjadi keras seperti kayu akan dikisar untuk dibuat serbuk. Sepanjang tahun mereka akan berkongsi sup berperisa daging qurban yang disumbangkan oleh rakyat Malaysia. Ingat, sup daging mereka hanyalah air semata dengan perisa serbuk daging.

Demikianlah keadaannya. 

Moga Allah SWT menerima ibadah qurban dan aiqah daripada para peserta dan membalasnya dengan sebaik-baik ganjaran.



Assam India


Mangsa gempa bumi Lombok Indonesia


Afrika


Kem pelarian Rohingya di Coxbazar Bangladesh

3 comments:

Warisan Petani said...

Usaha murni yang sangat dituntut.
Tahniah YAM

Etuza said...

Subanhanallah ..hebatnya

Etuza said...

terima kasih masih linkkan blog Etuza ya

Post a Comment