Sahabat Sejati

Friday 24 November 2017

Moga dipermudahkan...

Alhamdulillahi bissalam. Puji-pujian hanyalah semata buat-Nya. Dialah yang berkuasa mentaqdirkan segala kebaikan buat hamba-Nya.

Kempen sumbangan untuk pelarian Rohingya yang telah dilancarkan sekira-kira empat bulan dahulu berjalan dengan baik. Jumlah 150K yang disasarkan hampir mencapai garisan penamat. Ini semua hasil kerja keras banyak pihak terutama jawatankuasa YAMCP, para asatizah yang membuat kutipan di dalam setiap kuliah dan yang paling utama tentunya para dermawan yang tidak jemu-jemu menyumbang.

Setakat ini, sudah tiga kali YACMP menghantar wakil ke sana bersama-sama dengan NGO lain bagi menyerahkan sumbangan. Melalui sumbangan tersebut, telah dibangunkan beberapa projek yang sesuai bagi kemudahan pelarian. Di antara projek yang sudah dibangunkan ialah pembinaan shelter, surau, sekolah tahfiz, tandas, sumbangan makanan dan peralatan memasak serta berbagai-bagai lagi. 

Kutipan masih lagi berjalan walaupun tidaklah seberapa rancak seperti dahulu. Walaupun selepas sasaran RM150K berjaya dicapai, kutipan akan terus berjalan dan berjalan. Nasib pelarian tidak siapa yang tahu kesudahannya. Justeru, bantuan tetap disampaikan. Malahan NGO dari luar Malaysia juga turut sama menyalurkan bantuan, silih berganti NGO yang datang.

Kempen bantuan musim sejuk Syria

Mengambil manfaat kehadiran Fadhilatus Syeikh Muhammad Ratib an-Nablusi ke Malaysia, kami melancarkan pula bantuan kepada pelarian Syria yang kini sedang menghadapi kedatangan musim sejuk dalam serba kekurangan. Keadaan ini bertambah buruk apabila kerajaan Qatar yang banyak menyalurkan bantuan tidak dapat berbuat demikian seperti sebelumnya kerana menghadapi sekatan.

Untuk kempen ini, pihak YAMCP menyerahkan sepenuhnya diuruskan oleh Persidam. Manakala YAMCP membantu serba sedikit apa-apa yang perlu. Persidam adalah singkatan daripada Persatuan Sinar Damsyik, yang dianggotai oleh mereka yang pernah menuntut ilmu di Syria.

Alhamdulillah, sumbangan sebanyak RM50K telah berjaya dikumpul dalam keadaan masa yang agak pendek. Sumbangan telah diserahkan sebanyak dua kali. Pertama ketika program Multaqa Asatizah dan Pendakwah bersama Syeikh Ratib di Mat`am Abu Aish. Program ini dibuka kepada para asatizah dan mereka yang boleh berbahasa arab, kerana penyampaian sepenuhnya di dalam bahasa arab. 

Manakala penyerahan kedua selepas Syeikh Ratib menyampaikan kuliah maghrib umum salah sebuah masjid di Kuantan. Sahabat saya Ustaz Khairul Azmi al-Hafiz bertindak selaku penterjemah  bahasa.

Moga setiap sumbangan daripada para dermawan mendapat nilaian yang setingginya daripada Allah SWT. 

#Insya-Allah, selepas ini sumbangan untuk umat Islam Marawi, Mindanao.

0 comments:

Post a Comment