Sahabat Sejati

Wednesday 16 November 2016

Fenomena Supermoon

'foto yang dikirim oleh sahabat di dalam grup whatsapp.'

Kelmarin berlaku fenomena Supermoon atau Perigee yang menjadi viral dalam media sosial. Di dalam grup whatsapp saya 'kecoh' dengan cerita ini. Lepas satu whatsapp, satu whatsapp masuk berulang dengan info yang berbagai. Ada juga yang mengajak pergi 'mengintai' bulan pada malam itu kerana jarak ia berlaku selama 18 tahun. Maknanya, jika tidak dilihat sekarang kena tunggu 18 tahun akan datang. Entah sempat atau tidak. Tetapi saya tidak pergi pun, duduk di rumah sudahlah. Nanti banyaklah cerita fenomena ini dalam internet. Nanti adalah wartawan yang tidak bertauliah meng'update'nya di dalam aplikasi whatsapp.     

Disebutkan bahawa fenomena Supermoon adalah satu fenomena astronomi di mana bulan akan berada di kedudukan paling hampir dengan bumi. Menurut Agensi Angkasa Negara (Angkasa) fenomena kali ini merupakan Supermoon terbesar yang berada pada jarak paling dekat dengan bumi sejak 68 tahun lepas. Orang ramai di Malaysia boleh menyaksikan fenomena Supermoon yang dijangka berlaku pukul 7.24 malam dan berakhir pada 9.54 malam.

Saya tidak bermaksud mengulas mengenainya. Biarlah mereka yang pakar membicarakannya. Saya teringat firman Allah SWT mengenai bulan. Bahkan terdapat satu surah yang dinamakan dengan surah al-Qamar (bulan). Ia juga disebutkan sebagai di antara hadis mengenai akhir zaman.

Firman Allah SWT di dalam al-Quran:
"Telah dekat hari Kiamat dan telah terbelah bulan. Dan kalau (orang-orang Musyrikin) melihat keterangan (mukjizat), mereka berpaling dan berkata, "(Ini adalah) sihir yang terus-menerus berlaku." (al-Qamar: 1-2)

Tulisan awal mengenai kejadian tersebut ditulis oleh sahabat Nabi saw seperti Ibnu Abbas, Anas bin Malik, Abdullah bin Mas'ud dan lainnya. Menurut Ibnu Kathir rahimahullah: "Peristiwa ini telah disepakati (muttafaqun `alaihi) oleh para ulama iaitu bahawa terbelahnya bulan telah terjadi pada zaman Nabi Muhammad saw dan bahawa ia adalah salah satu dari mukjizat Nabi Muhammad saw yang menakjubkan."

Anas ra. mengisahkan, peristiwa ini dimulai dengan adanya sekelompok penduduk Mekah yang meminta Rasulullah saw untuk menunjukkan kepada mereka tanda-tanda kebenaran kerasulannya. Maka Baginda saw mengarahkan jarinya ke bulan dan berdoa. Kemudian terbelahlah bulan menjadi dua bahagian sehingga mereka melihat gunung Hira` antara kedua belah tersebut. Maka turunlah ayat di atas.

Maka Rasulullah saw berkata kepada mereka: "Bersaksilah kamu semua (akan kebenaran kerasulanku)". Mereka berkata: "Muhammad telah menyihir kita", dan sebahagian mereka berkata: "Tanyakanlah kepada para musafir (orang-orang yang sedang di tengah perjalanan) tentang terbelahnya bulan ini". Kemudian mereka bertanyakan kepada para musafir tersebut dan mereka menjawab: "Kami juga melihat apa-apa yang kamu lihat".

Maka ketika itu mereka berkata: "Ini merupakan sebuah sihir yang panjang jangkauannya, di mana dengannya Muhammad dapat menyihir orang-orang yang menetap di Mekah dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan".

Wallahu a`lam.

2 comments:

paridah said...

Assalam semoga ustaz n famili sht sjhtera selalu..fenomena supermoon subhanallah. Allahuakbar. kita dapat menikmati keindahan bulan penuh kekaguman dgn rasa takwa kpd Allah Pencipta.

Normala Saad said...

Salam Abu..tak dapat lihat ditempat kak hujan..

Post a Comment