Sahabat Sejati

Monday 8 February 2016

Alhamdulillah, angah sudah 16 tahun...


Hari ini 08 Februari 2016.
Selamat ulangtahun kelahiran yang ke-16 buat anakandaku Wan Nur Irsalina@angah.

Nama yang telah dipilih ketika dikau masih di dalam kandungan ummi, agar ia menambah seri makna dan cahaya kegembiraan di dalam keluarga kita.

'Wan' adalah nama legasi keluarga kita sejak berzaman. Maka abi juga meletakkan tanda 'Wan' kepada semua nama ahli keluarga kita. Bukannya apa, mudah untuk mengenal rintis keluarga dan saudara-mara, kerana telah ada gelaran dan tanda. Namun begitu, tidaklah sekelumit pun mahu membangga-banggakan nasab keturunan, dan tidak pula mahu membeza-bezakan di antara manusia.  Semua kita adalah daripada Adam dan Adam itu daripada tanah. Perbezaannya adalah pada aras taqwa. Siapa yang lebih bertaqwa, maka dialah yang paling mulia. Tiada sekali-kali letaknya pada nasab dan keturunan. 

Firman Allah SWT:
"Apabila sangkakala ditiup, maka tidak ada lagi pertalian nasab (keturunan) di antara mereka pada hari itu, dan tidak pula mereka saling bertanya." (al-Mukminun: 101) 

Manakala Rasulullah saw bersabda:  
"Wahai manusia! Sesungguhnya Tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas ‘ajam (yang bukan arab), atau ‘ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai hasan oleh al-Albani).

'Nur Irsalina' adalah cahaya pengiriman kami. Cahaya seringkali dikaitkan dengan kebaikan, sebagaimana matahari yang menebarkan cahaya untuk kebaikan makhluk di bumi. Hidayah dan ilmu juga adalah cahaya. Ia mengeluarkan manusia daripada gelap kejahilan. Semoga dirimu menjadi cahaya yang dikirimkan untuk menerangi keluarga kita serta ummah seluruhnya.    

Abi dan ummi sentiasa mendoakan agar anakanda Wan Nur Irsalina menjadi anak yang solehah dan cahaya mata penyejuk hati...aminn.

4 comments:

Nazihah@Jiha said...

Selamat ulangtahun kelahiran angah :) Semoga Allah merahmati usia, berjaya dunia akhirat InshaAllah aamiin.

iryantyismail said...

assalamualaikum saudara..

selamat ulang tahun angah
.moga diberi kehidupan yg baik2...insyallah

paridah said...

Assalam selamat ulang tahun nur irsalina moga sukses dlm hidup yg dijalani penuh bhgia disamping keluarga tercinta...

Normala Saad said...

Selamat hari jadi untuk anak dara Abu..

Post a Comment