Sahabat Sejati

Monday 22 June 2015

Risalah Ramadhan al-Mubarak: Hukum Semasa Berkaitan Puasa (1)

Allah SWT telah memfardhukan puasa Ramadhan ke atas umat-Nya. Allah juga telah mensyariatkan puasa-puasa sunat yang lain selain daripada fardhu ini, serta menjanjikan ganjaran yang sangat besar, yang menjadi idaman bagi setiap orang yang beriman. 

Sabda Rasulullah saw: “ Sesiapa yang berpuasa satu hari pada jalan Allah, nescaya Allah akan jauhkan mukanya daripada api neraka sejauh tujuh puluh tahun.” (Muttafaq `alaih) 

Allah telah meletakkan garis panduan dalam melakukan puasa dan sekali-kali tidak membenarkannya untuk dilanggar. Maka menjadi kewajipan bagi setiap muslim mengetahui dan mempelajarinya untuk menjaga ibadat yang besar ini. 

Catatan ini bertujuan untuk membincangkan perkara-perkara yang membatalkan puasa menurut kajian ulama semasa. 

Menunaikan ibadat puasa dengan sempurna merupakan asas yang perlu diketahui oleh setiap muslim, menjaga puasa dari perkara yang membatalkannya juga tidak kurang pentingnya. Oleh itu, perbincangan tentang perkara ini adalah perlu untuk menjaga puasa daripada terbatal, dan membatalkan puasa dengan perkara yang tidak membatalkannya akan menyempitkan ruang yang telah diperluaskan oleh Allah SWT. 

Ayat 185 daripada surah al-Baqarah adalah salah satu ayat yang telah disebutkan oleh Allah SWT tentang keringatan syariat-Nya: “Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.” 

RUKUN PUASA 
Rukun puasa ada dua iaitu: 

1) Berniat pada malam harinya 
Sabda Nabi saw: “Sesiapa yang tidak berazam (berniat) pada waktu malam, maka tidak ada puasa (fardhu) baginya.” 

2) Imsak 
Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam matahari. 

Antara perkara yang patut diberikan fokus mendalam di waktu Ramadhan adalah: 

1) Mencapai Taqwa
Firman Allah yang mengarahkan kita berusaha meraih taqwa di dalam bulan ini. Perbincangan berkenaan kaedah, cara dan cabaran yang boleh menghalang kita mencapai target ini perlu diberi perhatian lebih. 

2) Bulan Ingatan Fungsi al-Quran 
Firman Allah yang menyebut bahawa al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan ini sebagai petunjuk, bukti kebenaran petunjuk dan pembeza di antara hak dan yang batil. Justeru perbincangan berkenaan kemestian umat Islam kembali kepada al-Quran sebagai satu-satunya formula untuk berjaya sebagai golongan bertaqwa dan selamat dunia akhirat perlu diperhebat. 

3) Amaran Terhadap Pengikis Pahala Ramadhan Yang Pasti 
 Sabda-sabda Nabi saw berkenaan tindakan yang boleh menghapuskan pahala puasa Ramadhan seperti bercakap kotor, nista, carut dan perbuatan jahat dan keji di waktu bulan ini. Ia perlu dipertekankan kerana ia adalah perkara yang disepakati bakal merosakkan pahala puasa seseorang walaupun ia tidak sampai membatalkan zahir puasanya. 

4) Kaedah Penambah Pahala dan Redha Allah di Bulan Ramadhan Yang Pasti 
Sabda-sabda Nabi saw yang mengandungi janji-janji dan tawaran Allah di bulan ini juga perlu diperluas kepada orang ramai agar semakin ramai yang berpotensi ke syurga Allah, sekaligus melemahkan fungsi syaitan dan nafsu amarah yang sentiasa ingin mengajak kepada kemaksiatan. 

Seseorang yang berpuasa hendaklah menjaga diri daripada melakukan perkara yang merosakkan puasa, demi untuk menjaga kehormatan ibadat yang mulia ini. Antaranya ialah: 
• Menahan nafsu syahwat 
• Menanggung lapar dan dahaga 
• Menahan diri dari bersetubuh dengan isteri di siang hari 

Semuanya dilakukan dengan niat ikhlas ibadat kerana Allah 

Inilah yang dijelaskan daripada al-Quran dan as-Sunnah. 

Demikian juga menjauhi kata-kata nista, bohong, cercaan dan lain-lain dosa anggota demi kerana Allah. Ia disebut di dalam ayat surah al-Baqarah: 187 dan disokong oleh hadis-hadis yang banyak. 

PERKARA ASAS YANG MEMBATALKAN PUASA IALAH: 

Sebagaimana yang disepakati (Ittifaq) ulama berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis dan ijma` ialah empat perkara: 

1) Makan 

2) Minum 

3) Jima` 
Dalilnya ialah firman Allah SWT yang bermaksud: “...Maka sekarang campurilah mereka (isteri kamu) dan ikutilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam...” (al-Baqarah: 187) 

4) Haid dan Nifas 
Dalilnya hadis Abu Said al-Khudri yang bermaksud, sabda Rasulullah saw: “Bukankah perempuan itu apabila mereka haid, tidak bersolat dan tidak berpuasa..” (Bukhari: 304, Muslim:79) 

Antara perkara yang membatalkan puasa lagi (menurut mazhab asy-Syafie) ialah: 

5) Sampai sesuatu (`ain) ke dalam rongga (al-Jauf) melalui liang yang terbuka. 
Maksud `ain ialah sesuatu yang dapat dilihat oleh mata. 

Maksud al-Jauf ialah otak ataupun apa yang berada di antara bawah halkum hingga ke perut. 

Maksud liang terbuka ialah: mulut, telinga, qubul dan dubur, samada lelaki atau perempuan. 

Oleh itu, setitik air yang masuk melalui telinga membatalkan puasa kerana ia adalah liang yang terbuka. Tetapi setitik air yang masuk ke dalam mata TIDAK membatalkan puasa kerana ia adalah liang yang tidak terbuka. 

Suntikan di lubang dubur membatalkan puasa kerana ia adalah liang yang terbuka. Suntikan pada urat TIDAK membatalkan puasa kerana urat adalah liang yang tidak terbuka. Begitulah seterusnya. 

Semuanya ini disyaratkan dilakukan dengan sengaja,qiyas kepada makan dan minum. 

Sekiranya lalat atau nyamuk, atau debu jalan masuk ke dalam al-Jauf, maka puasa TIDAK batal. Ini kerana untuk menghindarinya adalah tersangat susah (masyaqqah). Begitu juga dengan menelan air liur yang bernajis seperti gusi yang luka, walaupun air liur itu jernih dan dia tidak membersihkan mulutnya, maka puasanya batal. 

Sekiranya dia berkumur atau memasukkan air ke dalam hidung dan air itu termasuk ke dalam jauf-nya maka ia tidak batal, kecuali ia melampau. 

Sekiranya terdapat sisa makanan dicelah-celah giginya lalu ia digerakkan oleh air liurnya tanpa sengaja lalu masuk ke dalam perutnya, maka puasanya tidak batal. 

Sekiranya ia dipaksa untuk makan atau minum, puasanya juga TIDAK batal. 

Bersambung...

3 comments:

paridah said...

assalam...perlu dijauhi sebab2 yg membatalkan puasa agar puasa ramadan kita sempurna..tq perkongsiannya.

iryantyismail said...

asalamualaikum saudara....terima kasih atas ilmu yang dikongsi:-))

Anonymous said...

Assalaamu'alaikum wr.wb, Abu Ikhwan... puasa juga merupakan ibadah profesional yang harus dipelajari dengan baik agar urusan kita dengan Allah bertambah erat. jangan berpuasa secara semborono dan menjadikan puasa itu hari untuk berpesta makanan sedangkan ibadah puasa mempunyai hikmah yang besar untuk kemenjadian jiwa manusia di dunia dan lanjutannya di akhirat. Pesanan dan nasihat yang bermanfaat untuk difahami muslim yang berpuasa. Salam Ramadhan yang barakah dari Sarikei, Sarawak.

Post a Comment