Sahabat Sejati

Tuesday 28 April 2015

Ramadhan, takut dan harap


Tiba-tiba teringatkan bulan Ramadhan. Terasa ingin menulis mengenainya. Tentu ada yang berkata, kemaruk sangat ni. Ramadhankan lambat lagi, 2 bulan lagi. Rejab pun baru beberapa hari. Yalah, membaca tajuknya pun mungkin sudah ramai yang terasa lain macam. Memang janggal jika menulis sesuatu yang diluar ‘musim’. 

Al-Hafidz Ibnu Rajab menyebutkan satu riwayat yang menunjukkan semangat mereka dalam menyambut ramadhan. Beliau menyebutkan keterangan Mu’alla bin Al-Fadhl – ulama tabi’ tabiin – yang mengatakan: 

كانوا يدعون الله تعالى ستة أشهر أن يبلغهم رمضان يدعونه ستة أشهر أن يتقبل منهم
“Dulu para sahabat, selama enam bulan sebelum datang Ramadhan, mereka berdoa agar Allah mempertemukan mereka dengan bulan Ramadhan. Kemudian, selama enam bulan sesudah ramadhan, mereka berdoa agar Allah menerima amal mereka selama bulan Ramadhan.” (Lathaif Al-Ma’arif, hlm. 264) 

Maknanya masih relevan jika saya menulis tentang Ramadhan pada ketika ini, sebagaimana mengambil teladan para sahabat rhum, berdasarkan kata-kata al-Hafidz Ibnu Rajab. 

Memang saya tidak sabar menanti kedatangan Ramadhan. Kalau boleh biarlah Ramadhan dua, tiga kali setahun. Bukannya setahun sekali. Saya percaya sahabat-sahabat pun sama, merindukan lambaian Ramadhan. Saya tidak tahu apa yang mahu dikatakan jika ada yang tidak menyukai bulan ini. 

“Aduh Ramadhan pula, birulah muka aku menahan makan 12 jam..” 

Entahlah jika ada yang berkata demikian. Tetapi saya rasa tidak ada, kerana semua sukakan Ramadhan. Buktinya, ada yang tidak sembahyang tetapi sanggup berpuasa menahan makan selama 12 jam. Maknanya mereka sayangkan bulan Ramadhan dengan turut sama berpuasa. Bab sembahyang, itu soal lain. Janji Ramadhan mesti dihormati dan diraikan. 

Sangat tepat ia disebut sebagai adalah bulan yang penuh dengan keberkatan. Lihatlah, ramai yang menjadi baik tatkala masuknya bulan ini. Masjid dan surau mulai penuh sehingga AJK-nya berkira-kira perlu dibesarkan lagi tahun hadapan untuk menampung jemaah yang hadir. Tangan pula menjadi ringan untuk bersedekah dan menderma, manakala budaya bertukar juadah menjadi satu kemestian dek kerananya. Itulah penangan Ramadhan. Mudah-mudahan kebaikan yang subur di bulan ini berkekalan selepas berakhirnya Ramadhan. Aminn. 

Bagi diri saya pula selain daripada peluang menambah-nambah amal kebajikan dengan berbagai-bagai program yang telah disusun, Ramadhan ada sesuatu yang menggamit hati dan sanubari yang menjadi kenang-kenangan. Ia ada kegembiraan yang sukar untuk dijelaskan. 

Namun, dalam pada itu terlintas juga di fikiran, “sempat ke aku bertemu dengan Ramadhan tahun ini..” Takut dan bimbang menguasai jika ajal terlebih dahulu menjemput. Kehidupan bukan milik kita. Ia adalah kepunyaan mutlaq Allah SWT. Dia yang menciptakan kita dan seterusnya menetapkan tarikh kematian yang menjadi rahsia milik-Nya. 

Dalam ketakutan sekiranya tidak sempat bertemu dengan bulan Ramadhan, saya berharap-harap agar sempat dengan izin-Nya. 

Kata Syeikh Jamaluddin al-Qasimi al-Dimasyqi di dalam Mau`izatul Mukminin: “Takut dan harap adalah seumpama dua sayap yang digunakan untuk terbang bagi orang-orang yang benar-benar mendekatkan diri dan jiwanya kepada Allah SWT agar dapat menuju ke kedudukan yang terpuji.” 

Keduanya perlu ada dalam setiap diri Muslim. Sifirnya mudah, kita takut Allah tidak menerima amal ibadat kita tetapi dalam masa yang sama harap-harap Allah terima. Kita takut Allah tidak mengampunkan dosa kita, dalam masa yang sama harap-harap Allah ampunkan. Demikianlah hakikatnya, takut dan harap sangat perlu dalam kehidupan. 

“Takut tidak sempat bertemu Ramadhan, harap-harap sempat,” kata hati kecil.

3 comments:

paridah said...

ASSALAM...SEMOGA ALLAH MENGAMPUNI DOSA2 KITA N MENERIMA AMAL IBADAT KITA ...DOA KITA MOGA AKAN BERTEMU DGN RAMADAN YG BAKAL MENJELANG NANTI..INSYA ALLAH.

saniahibrahim said...

assalam ,suami kakak selalu mengingatkan ketika2 ramadhan ..andai ini Ramadhan terakhir.
semoga Allah dapat ampunkan dosa2 kita.

iryantyismail said...

mudahan ramadhan kali ini kita masih dapat menikmatinya dan mensyukurinya :-))

Post a Comment