Sahabat Sejati

Sunday 3 March 2013

"Ya Allah, selamatkanlah bumi bertuah ini..."


Kita dikejutkan dengan insiden pencerobohan ke atas Lahad Datu baru-baru ini. Difahamkan kumpulan penceroboh tersebut adalah daripada keturunan Sultan Sulu, Jamalul Kiram III dari Selatan Filipina. Dalam insiden ini juga menyebabkan dua komando polis telah terbunuh setelah terkena serangan mortar di Kampung Tanduo yang menjadi kubu kumpulan penceroboh tersebut ketika sedang berkawal satu daripada pos di sekitar kampung Tandou di Lahad Datu.

Mereka yang terkorban adalah G/17984 skuad 2/2006 Inspektor Zulkifli Mamat 29 tahun dan Sarjan Sabarudin dari unit 69. Manakala 5 lagi anggota turut tercedera.

Menurut Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, kumpulan itu yang dianggar melebihi 100 orang bertindak menceroboh kawasan terbabit bagi membuat dua tuntutan kepada kerajaan Malaysia. "Tuntutan pertama, kumpulan itu tidak mahu dikenali sebagai kumpulan militan sebaliknya mereka mahu diiktiraf sebagai Tentera Diraja Kesultanan Sulu. "Satu lagi tuntutan yang dibuat adalah menggesa kerajaan Malaysia agar tidak menghantar balik rakyat berketurunan Sulu yang tinggal di Sabah."

Menurut sumber yang lain, mereka belayar menaiki feri lebih dua minggu lalu untuk menuntut hak ke atas Sabah dengan alasan negeri berkenaan pernah menjadi tanah jajahan kesultanan Islam Sulu sebelum dipajakkan kepada penjajah British pada tahun 1870-an.

Namun, ada beberapa persoalan yang bermain-main di benak.

Bagaimana feri yang membawa penceroboh boleh bolos sedangkan kita mempunyai angkatan laut yang kredibiliti. Presiden Filipina, Benigno Aquino turut menyatakan rasa hairannya apabila feri yang membawa penceroboh yang menurutnya memerlukan pembiayaan yang banyak dan berjanji untuk menyiasatnya sedangkan mudahnya feri tersebut melepasi kawalan sempadan juga turut dipersoalkan.

Menurut Bekas Ketua Staf Logistik Markas Armada TLDM, Laksamana Pertama (B) Imran Abd Hamid, “Kita ada bot laju, CB90 (combat boat). Perairan negara dikawal empat agensi penguatkuasa iaitu Polis Marin, Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM), Kastam Diraja Malaysia dan TLDM. “Kita ada ‘Operasi Pasir Laut’ antara tentera dan polis.”

Ops Pasir Laut ialah operasi keselamatan perairan dan kepulauan pantai utara dan timur Sabah oleh Markas Angkatan Bersama (MAB) Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Ops Pasir Laut dikawal selia Pusat Kawalan dan Sistem Pengawasan (JRCC) dengan kelengkapan pesawat tanpa juruterbang (UAV), bot tempur kapal peronda ATB dan helikopter Nuri.

Kenapa yang bertindak adalah polis dan bukannya pihak tentera.Sedangkan yang lebih berkuasa dan terlatih (sesuai) ketika perintah berkurung sepatutnya tentera.

Diberitakan tentera Sulu yang terbunuh 10 orang, 10 orang yang menyerah dan 4 lagi yang cedera . dianggarkan lebih 100 orang tentera Sulu yang memasuki Lahad Datu. Kemanakah yang selebihnya?

Penutup 

Persoalan utama, mengapa mudahnya keluar masuk ke negara ini?

Saya amat berharap agar pihak kerajaan memandang serius dan perlu bertindak segera menangani isu ini sebelum keadaan bertambah parah dan kronik. Jangan perjudikan keselamatan negara ini. Kelemahan dan kerapuhan sistem keselamatan negara terutama keluar masuk di sempadan negara bukan isu baru. Buktinya ratusan ribu dan mungkin lebih jutaan pendatang asing yang ada di negara ini mendedahkan kepincangan yang berlaku. Peningkatan kadar jenayah yang melibatkan warga asing menggunakan senjata api canggih semakin berleluasa akhir-akhir ini juga amat menakutkan.

Berbalik kepada isu pencerobohan Lahad Datu, Dari segi geografi memang sempadan Malaysia di pantai Sabah dengan Filipina adalah luas termasuklah dengan Indonesia di Selatan. Namun ia tidak boleh dijadikan alasan sehingga musuh dapat masuk dan mencetuskan kekacauan dalam bumi kita. Jika perlu berbelanja, maka kita perlu lakukan demi menjamin keselamatan rakyat Malaysia di Sabah.

Saya tidak sekali-kali menuding jari menyalahkan mana-mana pihak. Tidak hanya pihak kerajaan, bahkan setiap daripada kita mempunyai peranan masing-masing. Kita amat menyayangi negara Malaysia yang tercinta ini. Marilah kita sama-sama mempertahankan kedaulatan bumi Malaysia yang akan kita diwarisi kepada generasi akan datang.

Buat mereka yang telah gugur sebagai wira negara, tiada ungkapan yang sebaiknya melainkan sekalung doa dalam munajat semoga Allah SWT melimpahkan keampunan dan rahmat buat mereka. Begitu juga mudah-mudahan Allah SWT mengurniakan segunung kesabaran kepada keluarga yang ditinggalkan. Al-fatihah...

"Ya Allah, selamatkanlah bumi bertuah ini..."

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

Allahuma aamiin.

doakan keselamatan dan kesejahteraan Sabah.

risau sekiranya berleluasa ke seluruh sabah.

abuikhwan said...

Ameen...sama2 kita berdua utk bumi bertuah ini

Post a Comment