Sahabat Sejati

Sunday 31 March 2013

Bubar! Bubar! Bubar!


Hari ini orang ramai hangat memperkatakan mengenai pilihanraya. Tiba-tiba perkataan BUBAR menjadi perkataan yang amat ‘femes’ ketika ini. Benar, lihatlah, terutama di internet banyak perkataan bubar. Sana bertanya bila nak bubar, sini pun bertanya bila nak bubar. Saya percaya semua warga Malaysia yang prihatin berdebar-debar menunggu pengisytiharan pembubaran parlimen oleh PM Malaysia yang ke-6.

Kelmarin, pertama kali tercatat di dalam sejarah politik negara kita, DUN bagi Negeri Sembilan telah terbubar dengan sendiri. Selepas ini menyusul pula pembubaran DUN bagi negeri kelahiran saya Pahang Darul Makmur yang tercinta. Kemudian diikuti negeri-negeri lain mengikut turutannya. Demam pilihanraya lebih hangat daripada demam bola ‘world cup’ lagaknya ketika ini.

Saya juga ingin berbicara mengenai BUBAR. Opss.. nanti dulu, bukan bubar yang itu. Bubar ini tidak ada kena mengena dengan pilihanraya. Bubar yang itu saya biarkan orang yang ‘ahli dan arif’ bercakap mengenainya. Bukan bermakna saya tidak mengambil tahu berkaitan pilihanraya atau saya individu yang tidak keluar mengundi. Saya meyakini bahawa membuang undi adalah berkaitan dengan kewajipan memilih pemimpin. Persoalan memilih pemimpin adalah perkara yang besar, malahan kita akan dipertanggungjawabkan pula mengenainya.

Firman Allah SWT:

“Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikkan dalam neraka, mereka berkata: “Alangkah baiknya, kalau kami dahulu mentaati Allah dan Rasul-Nya!” Dan (mereka mengeluh) mengucapkan: “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar). “Wahai Tuhan kami! Timpakanlah azab dua kali ganda dan laknatkanlah mereka dengan laknat yang sebesar-sebesarnya.” (al-Ahzab: 66-68)

Imam at-Thabari rah. berkata: “Orang-orang kafir ketika disiksa dalam neraka Jahannam pada hari kiamat akan berkata, ‘Wahai Rabb kami, sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin kami dalam kesesatan dan kami juga telah mentaati pembesar-pembesar kami dalam kesyirikan, maka mereka menyesatkan kami dari jalan-Mu yang lurus. Yakni mereka telah menyimpangkan kami dari jalan hidayah, dan jalan keimanan kepada-Mu, menyesatkan kami dari mengakui ke Esaan-Mu, dan mengikhlaskan diri kami dalam mentaati-Mu di dunia. Karena mereka telah menyesatkan kami, maka kami memohon kepada-Mu ya Allah, untuk memberikan azab dua kali ganda kepada mereka, dan laknatlah mereka dengan sebesar-besar laknat.” (Tafsir Ath-Thabari : 5/427)

Manakala Imam Ibnu Katsir rah. Mengatakan di dalam tafsirnya: “Ayat ini sebagaimana firman Allah dalam Al-Quran: “Dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang yang zalim menggigit dua tangannya (marahkan dirinya sendiri) sambil berkata: “Alangkah baiknya kalau aku (di dunia dahulu) mengambil jalan yang benar bersama-sama Rasul. Wahai celakanya aku, alangkah baiknya kalau aku (dulu) tidak mengambil si dia itu menjadi sahabat karib. Sesungguhnya dia telah menyesatkan daku dari jalan peringatan (Al-Quran) setelah ia disampaikan kepadaku dan adalah syaitan itu sentiasa mengecewakan manusia (yang menjadikan dia sahabat karibnya). (al-Furqan: 27-29)

Yang dimaksud dengan ‘si dia’ dalam ayat ini adalah syaitan atau para pemimpin mereka yang telah menyesatkan mereka. Yakni mereka akan berkata: “Ya Rabb kami, sesungguhnya kami lebih memilih untuk mentaati para pemimpin dan pembesar kami dalam kesesatan daripada memilih untuk mentaati para Rasul-Mu dalam jalan hidayah dan keselamatan’.” (Tafsir Ibnu Katsir, 3/427)

Ulama menyatakan ayat ini turunnya untuk orang-orang kafir. Namun begitu, walaupun turunnya untuk orang-orang kafir tetapi pengajaran dan renungannya adalah untuk umat Nabi Muhammad saw kerana al-Quran adalah kitab panduan sepanjang zaman bagi seluruh manusia terutama umat Islam. Ayat ini jelas mengingatkan agar jangan sampai keliru dalam memilih seorang pemimpin dan keliru dalam mentaatinya. Allah SWT memasukkan kaum kafir ke dalam neraka lantaran mereka telah mentaati para pemimpin dan ahli-ahli agama mereka dalam rangka mengkufuri Allah dan Rasul-Nya. Dan Allah SWT menegaskan juga bahawa tidak sekali-kali para pemimpin dan pemuka agama yang mereka taati itu dapat menyelamatkan diri mereka dari azab Allah SWT pada hari kiamat. Dan tidak ada gunanya penyesalan pada waktu itu walaupun sedikit. Demikianlah juga peringatan kepada umat Islam dalam memilih siapakah yang akan menjadi pemimpinnya.

Di dalam sebuah hadis:

Dari sahabat Ali bin Abi Thalib ra. katanya: “Sesungguhnya Rasulullah saw pernah mengirim sebuah pasukan, dan mengangkat salah seorang di antara mereka sebagai komandan. (Di pertengahan jalan) komandan pasukan tersebut menyalakan api, kemudian memerintahkan pasukannya untuk masuk ke dalam api tersebut. Maka sebahagian pasukan ingin masuk ke dalam api tersebut dalam rangka mentaati perintah sang komandan, namun sebahagian yang lain mengatakan, mari kita melarikan diri. Kemudian peristiwa tersebut diceritakan kepada Rasulullah saw, maka baginda bersabda kepada pasukan yang ingin masuk ke dalam api tersebut: “Sekiranya mereka masuk ke dalam api tersebut, maka mereka akan terus-menerus dalam kobaran api tersebut hingga hari kiamat.” Dan baginda bersabda kepada pasukan yang melarikan diri: “Tidak ada ketaatan dalam kemaksiatan, sesungguhnya ketaatan hanya pada hal-hal yang ma’ruf.” (Riwayat Bukhari: 7257)

Demikianlah peringatan Rasulullah saw kepada umatnya, bahawa mentaati pemimpin dan pembesar ada batas-batasnya. Ketaatan dalam rangka bermaksiat kepada Allah, akan menggiring mereka ke dalam neraka Allah SWT. Sehingga Rasulullah menegaskan bahwa ketaatan kepada makhluk hanya boleh dalam hal-hal yang ma’ruf.

Bubar! Bubar! Bubar!


Bukan bubar parlimen.

Biarkanlah ia diuruskan oleh mereka yang mempunyai kuasa mengenainya.

Mari kita merenung sejenak... Kita insan yang lemah dan lalai, kita tidak sunyi daripada melakukan kesalahan dan dosa. Tiada siapa dikalangan kita yang boleh mengatakan bahawa dirinya suci daripada melakukan dosa. Bermula daripada usia baligh sehinggalah sekarang, entah berapa banyak dosa yang telah kita lakukan. Jika dosa dan pahala itu sesuatu yang zahir, tentu kita mengeluh sesal kerana banyaknya dosa yang dibawa dan kita tunduk kelesuan kerana kurangnya pahala yang diusahakan.

Hakikatnya kita tidak nampak dosa dan pahala, begitu juga syurga dan neraka. Maka kita masih lagi boleh bersenang-senang tanpa sebarang kegusaran. Namun, jika kita merenung jauh ke dalam diri sendiri tentu kita akan kesedihan kerana mengetahui betapa banyak dosa dan kesalahan yang telah kita lakukan.

Bilakah waktunya untuk kita BUBARKAN dosa yang bertumpuk-tumpuk itu?

Bubarkanlah dosa-dosa itu...bertaubatlah...

Bukankah seluas-luas pintu di dalam Islam adalah pintu taubat? Pintu taubat luasnya timur dan barat, luas yang tiada tara jika mahu diukur. Ia sentiasa dibuka sehinggalah Allah SWT menutupinya saat tiba hari kiamat kelak. Selagi kiamat belum terjadi atau maut belum menjemput, maka sesiapa berhak untuk memasuki pintu taubat-Nya.

Taubat adalah rahmat yang agung dan nikmat yang besar. Taubat adalah kasih sayang Allah kepada hamba-Nya. Sesiapa yang ingin kembali kepada Allah, maka tiada halangan buatnya. Walau siapapun dia, besar mana atau banyak mana dosanya, tua atau muda, tiada sekali-kali ada halangan. Pintu penerimaan-Nya tidak pernah dikhususkan kepada orang tertentu semata-mata. Syaratnya dia mestilah bersungguh-sungguh menyesali kesilapannya serta berazam tidak mahu mengulangi semula.

Kita dilarang kecewa dalam hidup kerana dosa-dosa yang lalu. Sebaliknya, kita disuruh agar sentiasa mengharap kepada rahmat Allah.
 
Allah SWT berfirman:

“Katakanlah! Wahai hamba-hamba-Ku yang telah melampaui batas terhadap mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. Sesungguhnya Dialah jua yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” (az-Zumar: 53)

Kata Imam Ibnu Katsir: “Ayat yang mulia ini adalah panggilan untuk semua pembuat dosa daripada kalangan yang kufur dan selain mereka agar bertaubat dan kembali kepada Allah. Ayat ini juga adalah pemberitahuanAllah Yang Maha Berkat lagi Maha Tinggi bahawa Dia mengampunkan segala dosa untuk sesiapa yang bertaubat dan meninggalkannya, walau bagaimana besar dan banyak sekalipun dosa tersebut. Sekalipun bagaikan bagaikan buih di lautan.” (Tafsir al-Quran al-`Azim 4/74)

Nah! Bukankah ini janji Allah kepada hamba-Nya bahawa tiada kecewa buat pendosa sebanyak mana sekalipun asalkan mereka bertaubat mahu kembali kepada-Nya. Penegasan yang memberi ketenangan kepada hati bahawa Allah tidak pernah menutup pintu rahmat-Nya buat insan yang benar-benar insaf. Sesungguhnya Islam itu agama yang memberi rahmat bukan agama yang memberi kekecewaan.


Di dalam satu hadis Rasulullah saw bersabda:

Seseorang itu telah melakukan satu dosa lalu dia berkata: “Wahai Tuhanku ampunilah dosaku” Lalu Allah SWT berfirman: “Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya.” Dalam riwayat lain ditambah: “Aku ampunkan dosanya.” Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: “Wahai Tuhanku, aku telah melakukan dosa, ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya.” Dalam riwayat yang lain ditambah: “Aku ampunkan dosanya.” Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: “Wahai Tuhanku, aku telah melakukan dosa. Ampunilah dosaku.” Lalu Allah berfirman: “Hamba-ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginyaTuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka Aku ampunkan hamba-Ku ini, buatlah apa yang kau mahu, Aku ampunkan engkau.” (Riwayat Bukhari dan Muslim, dan lafaz adalah lafaz Muslim)

Apa yang kita fahami dengan hadis ini. Seolah-olah ia menggalakkan insan melakukan dosa. Bukan begitu. Hadis ini mahu menggambarkan akan perihal kelunakkan Tuhan terhadap hamba-Nya yang mahu bertaubat. Seorang hamba yang mahu bertaubat bersungguh-sungguh, tetapi gagal mengawal dirinya lalu terjebak ke dalam dosa itu sekali lagi. Begitulah seterusnya, setiap kali dia terjerumus ke dalam dosa dengan ikhlas dia memohon keampunan Allah SWT. Maka Allah SWT berkenan mengampunkan dosanya. Hamba itu tahu, Allah sentiasa membuka pintu kembali, maka dia terus berusaha bangkit setiap kali tergelincir.

Hadis ini memberikan semangat kepada para pelaku dosa agar jangan sekali-kali berputus asa untuk memohon keampunan Allah. Bukannya patah hati dan berputus asa lalu berkata:

“Tuhan tidak ampunkan dosaku, maka biarlah aku terus dalam kejahatan!”

Jangan begitu, ayuh BUBARKAN dosa anda...

0 comments:

Post a Comment