Sahabat Sejati

Saturday 29 December 2012

"Berani sangat...?"

Perdana Menteri Israel, Benyamin Netanyahu berucap di hadapan penyokong dan pengikutnya dikelilingi cermin kalis peluru serta berpuluh pengawal peribadi (sumber foto)

Mereka memiliki kelengkapan perang yang canggih, mereka juga menguasai teknologi moden. Atau lebih tepat lagi memang mereka menguasai dunia ketika ini. Namun ini semua tidak dapat mengubah ketentuan Allah SWT bahawa Yahudi adalah bangsa yang cukup lemah, bacul dan penakut.

Apa buktinya?

Al-Quran secara jelas menerangkannya. Lihat di dalam surah al-Maidah ayat 24, Allah SWT berfirman:

“Mereka berkata: ‘Hai Musa, kami sekali sekali tidak akan memasuki nya selama-lamanya, selagi mereka ada didalamnya, Karena itu pergilah kamu bersama Tuhanmu, dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya duduk menanti disini saja“.

Kisahnya ketika Nabi Musa bersama kaum Yahudinya tiba di pinggir negara Palestin, bangsa Yahudi yang kononnya hebat ini sebenarnya takut untuk masuk ke dalam. Walaupun nabi Musa telah memberi jaminan bahawa mereka akan menang, namun bangsa Yahudi yang penakut tetap tidak mahu masuk. Melainkan masuklah Musa dengan Tuhanmu , kami akan menunggu hasil kemenangan, setelah itu barulah kami masuk.

Lihatlah bangsa Yahudi itu, sungguh-sungguh membayangkan sikap bacul dan pengecut!

Allah SWT berfirman lagi:

“Apakah kamu tidak memperhatikan pemuka-pemuka Bani Israil sesudah nabi Musa, yaitu ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: “Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami berperang (di bawah pimpinannya) di jalan Allah”. Nabi mereka menjawab: “Apakah tidak akan terjadi kelak, jika kamu nanti diperintahkan berperang, kamu tidak akan berperang”. Mereka menjawab: “Mengapa kami tidak mau berperang dijalan Allah, padahal sesungguhnya kami telah diusir dari kampung halaman kami dan (dari) anak-anak kami?”. Maka tatkala perang itu diwajibkan atas mereka, merekapun berpaling, kecuali beberapa saja di antara mereka dan Allah Maha Mengetahui siapa orang-orang yang zalim.” (al-Baqarah: 246)

Lihat! Mereka meminta diangkat untuk mereka seorang pemimpin, dan berjanji untuk sama-sama berperang di jalan Allah. Diriwayatkan nabi yang mereka temui itu ialah Nabi Samuel. Tetapi Kata Nabi Samuel: “Apakah tidak akan terjadi kelak, jika kamu nanti diperintahkan berperang, kamu tidak akan berperang”. Nabi Samuel berkata demikian kerana telah pun mengetahui hal keadaan bangsa yang telah rosak itu. Mereka tidak akan pergi berperang biarpun sebelum itu telah berjanji dengan bersungguh-sungguh.

Kelemahan dan sifat penakut bangsa Yahudi ini begitu ketara sekali. Apabila sudah dilantik pemimpin dan diperintahkan untuk turun berperang, mereka ingkar pula.

Jika kita meneliti di dalam sirah, tidak pernah berlaku peperangan secara terbuka antara Islam dengan Yahudi sejak zaman Rasulullah saw. Semuanya berlangsung secara kepungan ke atas Kota Yahudi, seperti pengepungan Kota Bani Qainuqa', Bani An Nadhir dan Bani Quraizah. Kemuncaknya adalah Ghazwah Khaibar, juga ditawan melalui kepungan. Kerana apa? Kerana bangsa Yahudi cukup pengecut dan penakut untuk berperang secara berhadapan dengan umat Islam.

Lihatlah firman Allah SWT ini:

“(Kerana) sesungguhnya kamu dalam hati mereka sangat ditakuti lebih dari Allah. Yang demikian itu kerana mereka ialah kaum yang tidak mengerti (akan kekuasaan Allah dan kebesaran-Nya). (Orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik), dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik tembok. (Sebabnya) permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras. Engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka).” (al-Hasyr: 13 – 14)

Anda bersetuju dengan saya?

0 comments:

Post a Comment