Sahabat Sejati

Monday 20 August 2012

Jernihkanlah dengan memaafkan


Minta maaf tidak semestinya dah buat salah, tapi kalau dah buat salah memang patutlah minta maaf. Bukankah begitu? 

Justeru, dilebaran yang mulia ini bermaaf-maafanlah dengan segenap ketulusan. Mudah-mudahan bertautan kembali dengan penuh kejernihan. Sesungguhnya Islam mengajar umatnya untuk bersikap pemaaf dan suka memaafkan kesalahan orang lain tanpa menunggu permohonan maaf daripada orang yang berbuat salah kepadanya. Demikianlah semurni-murni akhlaq yang diajar di dalam Islam.

Rasulullah saw bersabda: “Wahai ‘Uqbah, mahukah engkau aku beritahu akhlak penghuni dunia dan akhirat yang paling mulia? Iaitu, menyambung silaturahim dengan orang yang memutuskannya, memberi kepada orang yang tidak mahu dan tidak pernah memberimu, memaafkan orang yang pernah menzalimi dan menganiayamu.” (Riwayat Hakim)

Firman Allah SWT:
“Dan bersegeralah kamu kepada ampunan Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa. Iaitu orang-orang yang menafkahkan (hartanya) baik pada waktu lapang mahupun pada waktu sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.” (Ali-Imran: 133-134)

Maafkan daku!

0 comments:

Post a Comment