Sahabat Sejati

Friday 30 December 2011

Malunya pada diri sendiri


Saya benar-benar maksudkannya.

Kadang-kadang saya terasa malu sendiri. Tidak tahu ke mana mahu disembunyikan wajah ini. Apa tidaknya, seringkali saya mencuaikan perintah-perintah-Nya. Alasannya mudah: "Aku manusia biasa, tidak dapat lari daripada membuat kesilapan." Cukup mudah, itulah yang diratib setiap kali terlanjurnya kelalaian diri. Sedangkan apa yang diberi tidak terhitung jumlahnya, manakala sedikit sahaja syukur yang dipersembahkan.

Kadang-kadang saya terasa malu sendiri. Entah bagaimana mahu diungkapkan bual bicara. Apa tidaknya, ada ketika saya seolah-olah melupakan-Nya. Lebih-lebih lagi apabila terasa diri cukup sempurna. Sedangkan Dia tidak pernah menyisihkan saya walau jangka satu kerdipan mata. Setiap detik saya sentiasa dalam pengawasan-Nya.

Saya mengaku mencintai-Nya, namun berapa pula nilai harganya. Apa tidaknya, ia hanyalah getaran rasa pada sepasang bibir, tetapi amat sedikit yang menembusi dasar hati. Bimbang benar jika cinta yang menjadi wirid di kelopak bibir hanyalah pemanis tanpa perisa di hujung lidah semata.

Saya merintih memohon keampunan-Nya.

Kadang-kadang saya terasa malu sendiri. Tatkala menyelak lembaran-lembaran kalamullah. Lidah terkedu sedangkan hati berdetik, saat bebola mata terpana menatap firman-Nya yang mulia:

"Demi kuda perang yang berlari kencang termengah-mengah."
"Dan kuda yang memercikkan bunga api (dengan pukulan kuku kakinya)."
"Dan kuda yang menyerang (dengan tiba-tiba) pada waktu pagi."
"Sehingga menerbangkan debu-debu."
"Lalu menyerbu ke tengah-tengah kumpulan musuh."
"Sesungguhnya manusia itu sangat engkar, (tidak bersyukur)kepada Tuhannya."
"Dan sesungguhnya dia (manusia) menyaksikan (mengakui) keengkarannya."
(al-'Adiyat: 1-7)

Masya-Allah...

Apakah yang Dia mahu sampaikan dalam surah yang pendek ini? Adakah sekadar satu kisah yang dibaca setiap kali membuka kitab-Nya. Tiadakah pengajaran yang terkandung di dalamnya?

Mustahil, mana mungkin ia sia-sia begitu sahaja!

Mari kita fikirkan bersama.

Berfikir dan ambil pengajarannya

Sesungguhnya Allah sedang membuat satu perbandingan. Ya, perbandingan buat manusia yang mempunyai akal fikiran dan digunakannya untuk mencari pengajaran, agar hati sentiasa tunduk dan patuh kepada-Nya.

Memang ia kisah kuda perang.

Kuda yang digunakan untuk berperang, justeru ia mestilah kuda yang tangkas dan gagah. Tidak kurang pula keberaniannya memencak derapan langkah. Ia sentiasa menemani tuannya di medan perang dan sentiasa berisiko untuk kehilangan nyawa di perbatasan yang dahsyat.

Makanan hariannya tidak seenak mana. Hanya berupa rumput kering dan air kosong yang tidak dimasak. Tempat tidurnya, sekadar pondok beralaskan jerami kering. Tiada yang istimewa hanya ala kadar sahaja.

Ia berjuang bersama tuannya dengan bersungguh-sungguh. Allah SWT menceritakan bahawa bersemangatnya kuda perang ini. Derapan kakinya memercikkan api serta menaikkan debu-debu ke udara. Ia sanggup bangkit ketika dini hari dan bergerak ke medan perang tanpa bantahan. Ia menyerbu berani ke tengah-tengah kumpulan musuh, walaupun tindakannya membahayakan nyawa. Ia tetap setia menurut perintah tuannya.

Melihat diri

Saya memerhati tembus ke dalam diri.

Membanding-banding pula dengan diri saya yang dianugerahi bermacam-macam nikmat. Bermula dari mencelikkan mata sehinggalah melelapkan mata kembali. Segalanya adalah nikmat-Nya. Sedangkan dapat melelapkan mata juga adalah nikmat yang tidak terkira besarnya.

Saya mempunyai akal, sedangkan kuda perang tidak berakal. Namun ketaatan kepada tuannya terlalu besar. Kuda perang apabila mati, ia akan dilupakan begitu sahaja. Malah perkiraan syurga neraka juga tiada padanya.

Ahh...bagaimana pula ketaatan saya kepada Tuan yang menciptakan saya, yang melimpah-ruah pemberian-Nya. Dia yang sentiasa mencurahkan nikmat kasih sayang dan segala nikmat yang tidak terhitung. Tidakkah saya perlu lebih hebat lagi ketaatan kepada-Nya berbanding kuda perang kepada tuannya?

Aduhh...saya menjerit. Kepala saya bagaikan dihempuk sebutir batu yang besar.

Keinsafan segera menerjah. Saya dikurniakan akal, maka sepatutnya saya menggunakannya untuk berfikir akan tanggungjawab seorang hamba. Kepatuhan dan ketundukan yang melebihi kuda perang tersebut.

Ya, seharusnya begitu.

Semoga hari-hari yang dilalui akan menambah ketaatan kepada-Nya.

2 comments:

peRmaTa_ aGamA said...

subhanallah..entry yg menyentuh jiwa..peringatan buat diri ini jga..

m0ga tr0s istiqamah dlm mncari redha Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

abuikhwan said...

I.Allah, moga terus istiqamah..

Post a Comment