Sahabat Sejati

Friday 17 September 2010

Cerita Ustaz


Semalam ustaz bercerita di dalam kuliah maghrib, aku mendengar dengan penuh minat. Harap-harap ada sesuatu yang aku dapat bawa pulang, dan seterus dapat aku kongsi dengan sahabat yang lain. Begini ceritanya...

Pada suatu hari, seorang raja memanggil kesemua penasihatnya yang terdiri daripada mufti, menteri-menteri dan timbalannya, para hukama dan tokoh-tokoh agama negarawan ke istana hinggapnya. Mereka dijamu dengan pelbagai juadah dan dianugerah dengan bintang-bintang kehormat.

Selepas menikmati jamuan, raja mengeluarkan sebotol minyak wangi dari sakunya. Baginda membuka dan menghidunya, “minyak wangi apa ni…busuk sangat baunya..” Sambil berkata begitu, raja menghulurkan botol itu kepada mufti disebelahnya. Mufti itu menghidunya, “ya benar. Terlalu busuk minyak wangi ini.” Minyak wangi itu diberikan pula kepada wazir disebelahnya. Wazir itu berkata, “betul tuanku! Minyak wangi ini memang busuk.” Begitulah seterusnya botol itu diedarkan kepada semua jemputan yang ada di balairong. Kesemua mereka mengatakan busuk sebagaiamana didakwa oleh raja.

Akhirnya sampailah giliran seorang memanda menteri. Sebaik sahaja mencium, dia terus berkata, “tidak betul, mana ada minyak wangi yang tidak wangi. Kesemua minyak wangi adalah wangi termasuk yang ini. Minyak wangi ini sangat harum, tidak seperti yang tuan-tuan katakan.”

Mendengar kata-kata memanda menteri tadi, raja itu tersenyum sambil berkata, “benar kata-kata menteriku ini. Kamu semua adalah pengampu yang berbohong. Kamu sanggup menyembunyikan kebenaran kerana nak mengampu dan menjaga status kamu semua. Mulai hari ini pengampu-pengampu semua dipecat dari sebarang jawatan. Memanda menteri yang berkata benar beta lantik menjadi penasihat diRaja.”

Pengajaran

Sesungguhnya seorang pemimpin yang benar-benar sedar tentang peranannya sebagai khalifah Allah dimuka bumi sentiasa berusaha menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan. Mereka bersedia menerima teguran membina daripada rakyat dan orang bawahan meskipun pahit didengar. Sebaliknya mereka benci kepada orang-orang yang suka mengampu dan memuji tanpa hak.

Manakala pemimpin yang zalim suka mempunyai penasihat-penasihat yang berkata manis kepada dirinya walaupun tidak benar.

Semoga tidak begitu di negaraku yang tercinta ini!

2 comments:

Latifah said...

semoga kita juga menjadi insan yang mampu menyampaikan kebenaran. insyaAllah.

abuikhwan said...

Insya-Allah, moga dipermudahkan..

Post a Comment