Sahabat Sejati

Friday, 27 February 2015

Alhamdulillah, nikmat rezeki malam ini...


Alhamdulillah, rezeki malam ini untuk dicicip bersama ummu Ikhwan dan juga si ‘kecil’ Haikal. Nasi mandy, kambing basah, ayam bakar dan sambal. Tidaklah terlalu mewah, bahkan semuanya serba sedikit. Mudah-mudahan padanya terkandung keberkatan yang sering didamba. 

Allah ar-Razzaq, Dia yang memberi rezeki. Dia juga yang menciptakan rasa enak dan rasa kenyang. Tentunya, kerana ada orang yang di hadapannya segala macam jenis lauk-pauk yang baik dan hebat, tetapi lidahnya tidak enak berbanding orang yang hanya makan satu dua mata lauk tetapi ia lebih enak dan selesa makannya. 

Kata Buya Hamka: “Lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat-Nya.” 

Ya, lihatlah nikmat Allah yang amat luas itu. Dengan lafaz ‘Bismillah ar-Rahman ar-Rahim’, maka terkandung sifat Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Tanpa kasih sayang Allah kita tidak akan mampu menyuap makanan ke mulut, biarpun ia berada di depan mata. Kita tidak akan mampu mengunyah, menelan dan merasai lazatnya makanan jika tiada kasih sayang Allah. 

Maka ucapkanlah ‘Bismillah ar-Rahman ar-Rahim’ dalam setiap pekerjaan yang dilakukan kerana mengharapkan pertolongan Allah yang bersifat dengan Maha Pemurah dan Maha Penyayang itu. 

Ya Allah, berilah kekuatan kepada kami untuk beribadat dengan rezeki yang Engkau anugerahkan. Jadikanlah kami sentiasa bersyukur dengan limpahan nikmat yang tidak pernah Engkau surutkan, sedangkan ia jarang sekali kami panjatkan dalam doa. Ya Allah, jauhkanlah kami dari mengkufuri segala nikmat pemberian-Mu, sedangkan kami tidak berdaya menahannya, melainkan dengan pertolongan-Mu jua. 

Aminn ya Rabbal `alaminn..

2 comments:

Bunda a.k.a KN said...

Betul tu... rezeki Allah dan nikmat yang diberi patut disyukuri....meski pun sedikit tapi itulah rezeki kita haritu..dari tak ada langsung...

Salam ukhuwah dari BUNDA...

paridah said...

ASSALAM...SEDAPNYA NASI MANDY KAMBING...MAKANLAH REZEKI PEMBERIAN ALLAH SELAGI MSH BERSELERA N SYUKURI NIKMATNYA...

Post a Comment