Sahabat Sejati

Thursday 6 April 2023

Ngomelan 15 Ramadan 1444

foto hiasan (sumber)

 Sukar untuk saya gambarkan perasaan ketika ini. Semuanya tergaul sebati bercampur rasa. Namun, tidak lupa untuk saya panjatkan ucapan memuji-Nya. Syukur kepada-Mu Tuhan. Ya, saya punya alasan untuk berkata demikian. Mengapa? 

Dengan kesantunan dan kasih sayang-Nya, masih mengizinkan saya untuk memasuki bulan yang penuh keberkatan ini. Walaupun tiada jaminan mampu menghabiskan sehingga ke penghujungnya, namun peluang bertemu Ramadan tahun ini, adalah satu nikmat yang sangat disyukuri. 

Tidak pernah sesekali terlupa, bahawa kematian seringkali mengintai-ngintai tanpa lalai di setiap saat. Bahkan disebutkan di dalam hadis baginda yang mulia, dalam sehari 70 kali malaikat maut mengunjungi. Moga saya berjaya mengharungi Ramadan hingga ke akhirnya.

Hari ini kita telah memasuki 15 Ramadan. Bagaikan tidak tersedar cepatnya masa berlalu. Pejam dan celik, tinggal lagi separuh Ramadan akan berakhir. Bagaimana agaknya kualiti puasa kita setakat ini? Puasa yang menatijahkan taqwa atau hanya bernilai lapar dan dahaga. Pertanyaan ini lebih menjurus kepada diri saya sendiri. 

Masa yang masih berbaki ini, marilah kita jadikan medan untuk muhasabah diri tentang ibadat yang telah dilakukan. Peluang untuk melakukan kebaikan masih terbentang luas di depan mata. Marilah kita beriltizam dan beristiqamah untuk menggandakan amalan dan mengharapkan pahala disisi-Nya.

0 comments:

Post a Comment