Sahabat Sejati

Saturday, 15 January 2022

Bersabarlah, moga Allah SWT menggantikan dengan yang lebih baik

'Sentiasa siap siaga'

 Assalamualaikum warahmatullah.

Alhamdulillah, setinggi-tinggi pujian buat Allah SWT kerana masih lagi diberikan kesempatan untuk bertemu di alam maya ini. Sudah agak lama juga saya menyepi daripada mencoretkan sesuatu. Apakan daya, musibah banjir yang berlaku baru-baru ini menambah catatan diari hari-hari yang dilalui.

Kelonggaran SOP oleh pihak pemerintah menyebabkan hujung minggu saya kembali menjadi agak sibuk, Jika sebelum ini kebanyakan aktiviti hanya menerusi atas talian, sekarang ini sudah boleh bersemuka. Maka, Sabtu dan Ahad bermusafirlah saya ke setiap lokasi yang diperlukan untuk hadir.

Alhamdulillah, terbaru kami (YAM Pahang) telah berkolaborasi dengan Cinta Gaza Malaysia membantu mangsa banjir di sekitar daerah Kuantan. Team CGM yang dipengerusikan oleh Ustaz Nadir al-Nuri telah menyumbang berupa barangan kering serta selimut toto kepada mereka bagi meringankan sedikit bebanan yang ditanggung. 

 

Kita dapat menyaksikan betapa sukar, perit dan jerihnya kehidupan yang terpaksa dihadapi oleh mangsa-mangsa banjir. Berat mata melihat, berat lagi bahu memikul kepayahan. 

Namun, percayalah setiap musibah yang berlaku juga merupakan kaffarah (penghapus) dosa yang dilakukan oleh seseorang hamba. Hakikatnya jika sesuatu yang tidak diingini menimpa seorang mukmin, ianya adalah satu proses penyucian jiwa daripada dosa dan noda. 

 وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ. 

Mafhumnya: “Dan (pasti) Kami akan menguji kamu dengan sesuatu daripada perasaan takut, kelaparan, kekurangan harta, kehilangan jiwa dan (kekurangan) hasil tanaman. Khabarkan berita gembira kepada orang-orang yang sabar”. (Al-Baqarah: 155)

Sabar adalah satu sifat mahmudah dan menjadi senjata paling ampuh dalam menghadapi pelbagai ujian dan dugaan. Orang yang sabar menghadapi kesusahan dan kepayahan hidup dengan hati yang tenang, berlapang dada, tidak berputus asa, tidak mudah menyerah kalah dan tidak menyangkal akan segala ketentuan dan ketetapan Allah SWT ke atasnya.

Memang tidak mudah untuk bersabar saat ditimpa ujian. "Berat mata memandang berat, lagi bahu memikul kepayahan." Kita boleh menulis atau menyebut agar bersabar kepada mereka yang ditimpa musibah atau ujian. Hakikatnya, mungkin kita sendiri tidak mampu menanggungnya jika ia terkena ke atas diri kita. 

Begitulah hakikatnya. Namun, apa sahaja yang Allah taqdirkan kepada kita ada rahmat dan hikmah yang mungkin tidak kita sedari. Allah SWT dengan sifat kasih sayang memberikan kekuatan dan memujuk hati setiap Muslim yang ditimpa musibah dengan firman-Nya: 

"(Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan." (an-Nahl: 96)

Bersabarlah..

3 comments:

Syaz Rahim said...

terima kasih atas perkongsian ini

paridah said...

assalam moga ustaz n fmli afiah tiasa..ujian Allah hadapinya reda

Warisan Petani said...

Wkmussalam
Tahniah di atas usaha bantuan untuk mangsa2 banjir

Post a Comment