Sahabat Sejati

Tuesday, 13 April 2021

Ramadhan 1442, selamat memburu taqwa

foto hiasan (sumber)


Assalamualaikum warahmatullah. 

Begitu pantas masa bergulir. Bagaikan tidak tersedar Ramadhan kembali bertamu. 

Dari Ubadah bin Shamit, bahawa Rasulullah saw bersabda: “Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan keberkatan, Allah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapuskan dosa-dosa dan mengabulkan doa. Allah melihat berlumba-lumbanya kamu pada bulan ini dan membanggakanmu kepada para malaikat-Nya, maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang baik dari dirimu. Kerana orang yang sengsara ialah yang tidak mendapat rahmat Allah di bulan ini.” (Riwayat at-Thabrani) 

Sesungguhnya puasa Ramadhan bukan sekadar menahan lapar dan dahaga. Puasa Ramadhan adalah proses melatih kita mengawal diri. 

Kita tidak makan bukan kerana tiada makanan. Kita tidak minum bukan kerana tiada minuman. Kita tidak makan dan minum kerana mentaati perintah Allah SWT, walaupun ketika itu kita mempunyai segudang makanan dan minuman. Itulah latihan mengawal diri. 

Penuhi siang dengan kebaikan sesama manusia 

Isikan malam dengan mengharap kebaikan daripada Allah. 

Justeru, dikesempatan ini dengan penuh syukur saya sekeluarga ingin mengucapkan selamat menyambut kedatangan Ramadhan al-Mubarak 1442H khusus buat pengunjung pondok kecil abuikhwan, serta kepada semua yang bertaut persaudaraan atas ikatan kalimah Laa Ilaaha Illallaah. 

Mudah-mudahan kita semua diberikan kekuatan untuk melakukan apa sahaja kebaikan dan kebajikan di dalam bulan ini. Dan semoga Allah SWT menerima baik segala amal dan kebajikan yang dilakukan dengan sebaik-baik penerimaan dan ganjaran 

Selamat memburu taqwa!

2 comments:

Warisan Petani said...

Salam ramadan 1442 H
Selamat menjalani ibadah puasa dan yang lain2nya

Amie said...

Selamat berpuasa. Semoga dipermudahkan segala amal ibadah sepanjang bulan mulia ini.

Post a comment