Sahabat Sejati

Friday 18 December 2020

Hanya berkongsi kegembiraan..

Assalamualaikum, salam Jumaat yang diberkati.

Sudah tiga hari hujan turun mencurah-curah. Matahari tidak kelihatan, kalau muncul pun sekadar malu-malu mengintai disebalik awan hitam yang menampung air. 

Ketika saya menaip ini pun hujan masih mencurah-curah. Lebatnya boleh tahan. Bunyi bising hujan yang amat memukul atap amat membingitkan. Tetapi tetapi telinga saya menyambutnya dengan perasaan damai.  

Di dalam group whatsapp 'Khidmat Malaysia Kawasan' ada laporan mengatakan terdapat tempat yang telah dinaiki air. Tentunya ia amat menggusarkan. Namun keadaannya masih lagi terkawal. Walaupun begitu kami mengambil sikap sentiasa bersiap siaga jika terdapat sebarang kemungkinan.  

Dalam kegusaran memikirkan keadaan hujan yang tidak menampakkan tanda-tanda mahu berhenti, di hari Jumaat yang berkat ini, saya menerima satu berita yang menggembirakan. Sedikit sebanyak meredakan perasaan.

Saya kongsikan berita tersebut. Ianya dihantar oleh seorang yang berpangkat ayah saudara kepada saya. Dalam beberapa tahun kebelakangan sudah banyak makam nenek moyang kami berjaya ditemukan melalui hasil kajian, siasatan dan sebagainya dengan bantuan waris-waris serta catatan-catatan sejarah. 

Mudah-mudahan lebih banyak lagi makam nenek moyang kami dapat ditemukan dan dikenalpasti, dengan izin-Nya.

Alhamdulillah.

p/s: Hanya satu perkongsian kegembiraan bersama sahabat-sahabat, tiada apa-apa niat selain itu.

18/12/2020

PENEMUAN BATU NESAN TUN MAS DEWI. 

Penemuan makam Tun Mas Dewi binti Tun Abdul Majid Bendahara Pahang TM1770-1802, berserta makam suaminya Syed Abdul Rahman bin Syed Abdullah al-Habsyi, lokasi makam diRaja Kg.Marhum, Kuala Pahang, Pekan, Pahang Darul Makmur. (Di luar makam berbumbung, berhampiran katil besi, dulu masih ada sekarang dah tiada). 

Tok Penghulu Pekan 1, Syed Mohd Redzuan bin Syed Hashim Tok Bijaya diRaja, merupakan waris keturunan ini, semasa beliau remaja sekitar tahun 1980an, beliau telah dibawa ziarah ke makam oleh ayahanda beliau Syed Hashim, Tok Bijaya diRaja, semalam beliau kembali semula ziarah ke makam ini, semasa dulu batu nesan tersebut tinggi paras perut, dan satu-satunya batu nesan yang berwarna merah yang ada di situ, tapi kali ini beliau datang batu nesan ini telah berubah wajah 100%, menjadi seperti dalam foto di skrin, dan batu nesan tersebut tinggal satu saja, lagi satu dah hilang. 

Di hujung kaki makam Tun Mas Dewi terletaknya makam suaminya Syed Abdul Rahman al-Habsyi. Hasil perkahwinan mereka berdua telah melahirkan ramai keturunan syed al-Habsyi yg menetap sekitar Bandar Pekan diRaja, Pulau Manis, Lanchang. Semoga status saya ini dapat menarik perhatian keturunan ini dapat berkumpul hadir ke makam ini beramai-ramai untuk diadakan majlis tahlil (setelah keadaan pulih seperti biasa). 

Jua semoga keturunan Wan Berengku + Syed al-Habsyi akan lebih bersatu hati mengeratkan tali silaturahim, dapat update carta salasilah keturunan. 

Tun Mas Dewi adalah adik-beradik Tun Mohamad Marhum Mangkat di Laut, Bendahara Pahang TM1802-1803,  Tun Koris Bendahara Pahang TM1803-1806, dan ada lagi adik-beradiknya yang lain iaitu Bendahara Muda Tun Abdul Mutalib, Tun da (Yusuf) Pedah, Tun Selamah, Engku Puan Tun Putih.  

Jalur Keturunan: Tun Mas Dewi binti Bendahara Tun Abdul Majid ibni Bendahara Tun Abbas ibni Sultan Abdul Jalil IV Riayat Shah (Marhum Kg.Marhum, Pekan). 

Foto ini dirakamkan oleh waris kami Syed Mohd Redzuan bin Syed Hashim pada hari semalam

Disunting oleh, 
Wan Johari bin Wan Mahmud 
*Penyelaras & Penyusun Salasilah Keturunan Wan Berengku Pahang 
*Ahli Badan Kebajikan Kerabat Kerabat Negeri Pahang 
*AJK Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Pahang, No.Ahli: C0352 
Masa: 3.08pm 

#alFatihahBuatSelilahTokMoyang

3 comments:

paridah said...

Assalam moga ustaz n keluarga sihat sejhtera semoga keluarga berknaan menjaga sejarah warisan sebaiknya

Nor Azimah Ali said...

Alhamdulillah. Keturunan yg baik2.

Unknown said...

Syed abdul rahman +Tun Mas Dewi
Anak...syed ali ,syed mohsin,syed omar

Syed abdul rahman
Bin Syed omar.
Bin .syed Ali
bin syed ahmad
Bin syed shuhor(penghulu lanchang)
Bin syed kamarulzaman..(suami )

Alhamdullilah dpt menjejak salasilah suami
Syed kamarulzaman bin syed shuhor

Post a Comment