Sahabat Sejati

Monday, 16 November 2020

Mari belajor loghat Pahang (4)

 Assalamualaikum warahmatullah.

Alhamdulillah, sudah dua hari cuaca cerah. Jika tidak, pagi atau tengahari, petang atau malam pasti hujan turun membasahi di tempat saya. Biasalah sudah pun memasuki permulaan musim tengkujuh walaupun sebenarnya ia agak lewat. Jika sebelum ini di pantai timur musim hujan seawal bulan Oktober. Apa pun, mudah-mudahan tidak berlaku banjir pada tahun ini. 

Dalam santai-santai, moh kita belajar beberapa perkataan loghat Pahang. Moga ia dapat menambah dan meperkayakan perbendaharaan kata.


Contoh Ayat: Hah?? Goner buleh jadi gini... sampei terkelewok tayar te? Tu la.. lain kali kala nok bawok besika te, jangan la bawok lelaju... ni deme bantei merempit pulok.. sekali jatuh terpukang.. habih terkelewok belake... tak pasei-pasei kena beli besika baru.

Terkelewok: bengkok


Contoh Ayat: Balerrr... Baru 2 minggu keh beli kasut bolo ni.. dah longkoh dah.. Tak dan nok lawan ngan rimo mude... Kena beli baru lagi laaa.... 

Buah rambutan lekang juga biasa disebut sebagai 'Buoh mutan longkoh'


Contoh Ayat: Goner ni? Belum makan lagi dah taih eskrem nih... Panaih sangat ke cuaca ari ni? Kena beli se lagi la jawaknyer....

Taih: Cair


Contoh Ayat: Biasa la tu Buntat... Kala dah nampok bunga2 nak kaloh tu... Aokme main beria-ia pun takde maknenyer... Pangkoh jer la sorang berdua... Nok mujur berusung keluor padang..

Pangkoh: Bentes, terjah, 'tackle', peteh..


Contoh Ayat: Kala terserempok dengan rodong-rodong yak tepeghelos kaki dengan tayar vespa dalam lubang cenggini... pakat-pakat la tulung. Ni tidok.. pakat tulung tengok ngan tulung gelok jer.... semer nyer pakat kabor... Biorrr ke lantokkkk!! ........:

Tepeghelos: terperosok

4 comments:

Amie said...

Waalaikumussalam. Saya pernah tepeghelos dalam tanah paya. Takde yang tolong. Bangun sendiri.

PeRdU cINta said...

Waalaikumussalam. PC suka dengan kawan-kawan sembang dengan loghat negeri masing-masing. Bila masing-masing mula tak faham barulah keluar bahasa ibunda.

Balqis & Amirul said...

Pahang di hati koi šŸ˜

TukangKebun said...

Pangkoh tu kekadang dengar adik beradik suami guna.

Post a Comment