Sahabat Sejati

Monday 5 October 2020

WANITA ADA LEBIH DARI SEORANG SUAMI DI DUNIA

SOALAN:

Andainya seorang wanita berkawhin dengan lebih dari seorang suami di dalam dunia maka di akhirat nanti siapakah yang akan menjadi suaminya? 

JAWAPAN: 

Sebahagian ulamak berkata jika ada bagi seorang perempuan dua orang suami atau lebih di dalam dunia maka di dalam syurga nanti yang akan menjadi suaminya adalah yang paling baik dengan isterinya. 

Diriwayatkan daripada Ummu Salamah r.a. katanya:

 الْمَرْأَةُ مِنَّا تَتَزَوَّجُ الزَّوْجَيْنِ وَالثَّلَاثَةَ وَالْأَرْبَعَةَ، ثُمَّ تَمُوتُ فَتَدْخُلُ الْجَنَّةَ وَيَدْخُلُونَ مَعَهَا، مَنْ يَكُونُ زَوْجَهَا مِنْهُمْ؟ فَقَالَ: يَا أُمَّ سَلَمَةَ، إِنَّهَا تُخَيَّرُ، فَتَخْتَارُ أَحْسَنَهُمْ خُلُقًا 
Artinya :”Ada wanita dikalangan kami yang berkahwin dengan dua orang suami dan ada yang tiga dan ada yang empat kemudian dia meninggal dunia dan masuk akan syurga dan masuk juga semua suaminya ke dalam syurga. Siapakah yang akan menjadi suaminya dari mereka itu? 
Sabda Nabi saw : Wahai Ummu Salamah sungguhnya dia akan membuat pilihan maka dia akan memilih yang paling baik akhlaknya.” (Riwayat At-Tabarani pada kitab Mu’jam Awsath) 

Dan sebahagian ulama berkata yang akan menjadi suaminya ialah yang paling akhir berkahwin dengannya. 

Diriwayatkan daripada Abu Dard’ r.a. Nabi saw bersabda:

 أيما امرأة توفى عنها زوجها فتزوجت بعده فهى لآخر أزواجها 
Artinya : “Mana-mana perempuan yang matilah suaminya kemudian dia kahwin akan suami yang lain maka perempuan itu adalah bagi suaminya yang terakhir itu.” (Hadith At-Tabarani) 

Dan diriwayatkan dari Huzaifah r.a. berkata ia bagi isterinya:

 إِنْ سَرَّكِ أَنْ تَكُونِى زَوْجَتِى فِى الْجَنَّةِ فَلاَ تَزَوَّجِى بَعْدِى فَإِنَّ الْمَرْأَةَ فِى الْجَنَّةِ لآخِرِ أَزْوَاجِهَا فِى الدُّنْيَا 
Artinya : “Jikalau kamu suka aku menjadi suamimu di dalam syurga maka jangan kamu berkahwin selepas kematianku maka sungguhnya isteri di dalam syurga itu bagi suaminya yang terakhir di dalam dunia.” (Kitab Qasashul Anbiya’ Ibnu Kathir)

3 comments:

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah. Terima kasih perkongsian.Justeru selalu dengar dan amalkan doa moga bertemu bersama di dunia hingga di syurga.

Warisan Petani said...

Suami yang paling baik adalah pasangannya di sana nanti.

paridah said...

Assalam ustaz moga ustaz n famii sht sjhtra. terima kasih penjelasannya.

Post a Comment