Sahabat Sejati

Thursday 23 April 2020

Salam Ramadhan Kareem 1441H


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah kerana masih memberi peluang kepada kita semua untuk menikmati keberkatan bulan Ramadhan al-Mubarak. Walaupun tahun ini kita menyambut kedatangannya dalam suasana yang sangat berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya, namun itu tidak suatu yang menghalang semangat kita untuk terus menghidupkan bulan yang mulia ini. 

Kita telah diberi kesempatan dan peluang untuk memasuki bulan yang penuh keberkatan ini, maka gunakanlah anugerah Allah ini dengan bersungguh-sungguh mengisi waktu dengan ibadat dan amalan yang soleh. Berapa ramai kaum keluarga dan sahabat handai yang telah pergi mendahului tanpa mengetahui bahawa Ramadhan yang lalu adalah yang terakhir buat mereka.

Firman Allah SWT: 
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang dahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa.” (al-Baqarah: 183) 

Sifat taqwa melahirkan rasa perhambaan dan takut kepada Allah SWT, sehingga menggerakkan diri melaksanakan perintah Allah SWT dan meninggalkan larangan-Nya. Justeru, rebutlah piala taqwa yang dijanjikan oleh Allah SWT melalui ibadat puasa ini. 

Akhir sekali, marilah kita mendoakan dengan keberkatan bulan yang mulia ini, semoga Allah SWT menerima segala amalan kita, diampunkan dosa-dosa dan dijauhi daripada segala wabak penyakit.

Dikesempatan ini juga, saya ingin mengucapkan selamat menyambut kedatangan Ramadhan al-Mubarak kepada sahabat-sahabat sekelian, khususnya pengunjung pondok kecil Abuikhwan ini. Tentunya penghargaan yang setingginya atas sokongan selama ini

2 comments:

Warisan Petani said...

Salam ramadan dan selamat berpuasa

Nor Azimah Ali said...

Ramadhan kareem, semoga ramadhan tahun ni lebih baik pengisiannya.

Post a Comment