Sahabat Sejati

Friday 31 January 2020

Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (50)

Sambungan daripada : Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (49) di bawah tajuk besar: DAKWAH TAHAP KEDUA: SERUAN SECARA TERBUKA  

foto hiasan ~ sumber

Pelbagai cara untuk Melawan Dakwah 

Melihatkan usaha mereka tidak dapat memalingkan Nabi Muhammad daripada dakwah Islam, orang Quraisy kembali berfikir. Lalu mereka mencuba pelbagai cara lain untuk menghalang dakwah tersebut. Cara-cara yang mereka lakukan dapat diterangkan secara ringkas seperti berikut: 

1. Mencemuh, menghina melakukan jenaka yang berunsur ejekan, menuduh sebagai pendusta dan mentertawakan baginda. Tujuan Quraisy adalah untuk menghilangkan kepercayaan umat Islam terhadap Nabi Muhammad sekali gus meruntuhkan kekuatan psikologi mereka. Maka, mereka mula melemparkan tuduhan-tuduhan sampah dan cercaan-cercaan kasar kepada baginda. 

Mereka memanggil baginda dengan panggilan orang gila. 

Dan mereka yang ingkar berkata (kepada Nabi Muhammad): "Wahai orang yang kepadanya diturunkan Al-Quran, sesungguhnya engkau adalah orang gila". (Al-Hijr 15:6) 

Mereka menyifatkan baginda sebagai penyihir dan pendusta. "Mereka terkejut kerana datang kepda mereka seorang pemberi peringatan daripada kalangan mereka sendiri. Dan orang kafir berkata,

"Orang ini (Muhammad) adalah seorang ahli sihir, lagi pendusta." (Sod 38:4) 

Mereka memandang dan menghadap baginda dengan pandangan yang sangat sinis dan penuh kebencian seolah-olah mereka akan menelan baginda, juga dengan perasaan marah yang berkecamuk hebat. 

"Dan sesungguhnya orang-orang yang kafir itu, hampir-hampir menggelincir dan menjatuhkanmu dengan pandangan mereka (yang penuh dengan permusuhan dan kebencian), semasa mereka mendengar Al-Quran sambil berkata: "Sebenarnya (Muhammad) itu, sungguh-sungguh orang gila".(Al-Qalam 68:51) 

Tatkala Nabi Muhammad sedang duduk bersama-sama orang lemah daripada kalangan sahabat baginda, orang Quraisy datang dan mengejek mereka, "Inilah para teman Muhammad," sebagaimana dimuatkan dalam firman Allah, 

"Dan demikianlah Kami uji sebahagian dari mereka (yang kaya raya) dengan sebahagian yang lain (yang fakir miskin); lalu orang-orang yang kaya itu berkata (kepada orang-orang fakir miskin yang beriman): "Inikah orang-orangnya yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka di antara kami? " (Allah berfirman): "Bukankah Allah lebih mengetahui akan orang-orang yang bersyukur?" (Al-An'aam 6:53) 

Perilaku mereka secara jelas Allah tuturkan kepada kita, 

"Sesungguhnya orang-orang yang derhaka, mereka selalu tertawakan orang-orang yang beriman. Dan apabila orang-orang yang beriman lalu dekat mereka, mereka mengerling dan memejam celikkan mata sesama sendiri (mencemuhnya). Dan apabila mereka kembali kepada kaum keluarganya, mereka kembali dengan riang gembira; Dan apabila mereka melihat orang-orang yang beriman, mereka berkata: "Sesungguhnya orang-orang itu adalah golongan yang sesat!"Pada hal mereka tidak diutus untuk menjaga sesat atau tidaknya orang-orang yang beriman itu! (Al-Mutaffifiin 83:29-33) 

2. Memburuk-burukkan ajaran baginda dengan jalan melontarkan fitnah, menyebarkan propaganda dusta serta menyatakan bahawa ajaran baginda tidak benar. Bahkan pernyataan tersebut juga dilakukan terhadap diri dan keperibadian baginda. Mereka tidak henti-henti melakukan semua itu dengan tujuan agar masyarakat umum tidak mendapat kesempatan untuk menerima dakwah baginda. 

"Dan mereka berkata lagi: "Al-Quran itu adalah cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu kala, yang diminta oleh Muhammad supaya dituliskan, kemudian perkara yang ditulis itu dibacakan kepadanya pagi dan petang (untuk dihafaznya)". (Al-Furqaan 25:5)  

"Dan orang-orang yang kafir itu berkata: "(Al-Quran) ini hanyalah satu perkara dusta yang direka-reka oleh Muhammad, dan ia dibantu membuatnya oleh kaum yang lain". Maka (dengan kata-kata itu) sesungguhnya mereka telah mendatangkan satu tuduhan yang zalim dan dusta". (Al-Furqaan 25:4). 

Lalu mereka berkata tentang Rasulullah saw, "Dan mereka pula berkata: "Mengapa Rasul ini makan minum dan berjalan di pasar-pasar (seperti manusia yang lain)? Sepatutnya diturunkan malaikat kepadanya, supaya malaikat itu turut memberi peringatan dan amaran bersama-sama dengannya (sebagai saksi yang membenarkannya)." (Al-Furqaan 25:7) 

Di dalam al-Quran terdapat banyak contoh yang boleh digunakan untuk membantah pelabelan-pelabelan tersebut, sama ada yang dinyatakan setelah memaparkan pelabelan-pelabelan tersebut maupun yang dinyatakan tanpa pemaparan terlebih dahulu. 

Bersambung.. 

(Petikan daripada: Ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd)

0 comments:

Post a Comment