Sahabat Sejati

Sunday 11 August 2019

Salam 'Idul Adha 1440H


Assalamualaikum warahmatullah.

“Daging dan darah binatang korban itu tidak akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadanya ialah ketaqwaan kamu. Demikianlah ia memudahkan binatang itu bagimu supaya kamu mengagungkan Allah atas petunjuk kepadamu. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang yang berusaha supaya baik amalannya”. (Surah Al-Hajj: 37)

Marilah kita menghayati peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim as dan anaknya Nabi Ismail as serta isterinya Hajar. Bagaimana pengorbanan yang mereka tunjukan kerana patuhnya kepada perintah Allah SWT. Sifat ini wajib diikuti oleh seluruh umat Islam yang ingin mencapai darjat ketaqwaan disisi Allah SWT.

Justeru, Aidiladha yang diraikan bukan sekadar menyempurnakan sembelihan qurban, bahkan perlu diterjemahkan dari sudut ketaatan dan kepatuhan mutlak hamba terhadap Khaliknya. Kita mesti mengambil ibrah daripada sifat ketaatan dan keteguhan hati Nabi Ibrahim as dan Nabi Ismail as dalam memenuhi perintah Allah.

Kisah pengorbanan Nabi Ibrahim as dan keluarganya demi Islam merupakan contoh yang perlu diambil perhatian bagi orang Islam yang bertaqwa. Diperintahkan berhijrah dari Babylon ke Palestin, diperintahkan pula berpisah dengan anak isteri ditempat yang kering kontang tidak berpenghuni, diperintahkan pula untuk menyembelih anaknya sendiri, lalu diperintahkan pula untuk membangunkan Baitullah bersama anaknya Ismail as. 

Hanya dengan meletakkan perintah Allah di hadapan, setiap perintah yang zahirnya tidak dapat diterima akal akhirnya menampakkan kebijaksanaan & kekuasaan Allah. Di sinilah hikmah pengorbanan, tatkala dihujani godaan syaitan ingatlah, إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ sesungguhnya Allah hanya menerima korban orang-orang yang bertaqwa.

وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ 

"Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: “Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia”. Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: “(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)”. Allah berfirman: “(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim." (al-baqarah: 124)

Marilah kita menyambut Hari Raya Aidiladha dengan semangat Islam yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim as dan disambung oleh nabi akhir zaman, Muhammad SAW ke seluruh pelosok dunia. 

Akhirnya, pada kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha 1440H kepada seluruh umat Islam walau di mana jua berada, khususnya pengunjung pondok kecil abuikhwan ini. Mudah-mudahan Allah SWT memberkati dan merahmati kita semua.

Allahu akbar! Allahu akbar! Allahu akbar!
Walillahil hamd..

2 comments:

PeRdU cINta said...

Ibadah korban sangat banyak kebaikkan dan pengajarannya.

Warisan Petani said...

Salam aidiladha 1440H
Selamat menjalani ibadah Qurban

Post a Comment