Sahabat Sejati

Saturday 26 August 2017

Moga dipermudah urusan YAMCP

Alhamdulillah, para petugas Yayasan Amal Malaysia Cawangan Pahang (YAMCP) yang diamanahkan untuk ke India, telah pun berangkat pada hari Rabu. Manakala malam tadi menyusul pula kumpulan kedua ke Sri Lanka. Mereka semua diamanah untuk menguruskan pelaksanaan ibadah qurban dan aqiqah di negara tersebut. 

Pada 29 Ogos ini, kumpulan ke Sudan dan Pedalaman Sabah pula akan berangkat. Mereka bertolak lewat sedikit kerana menguruskan pelaksanaan iabadah qurban dan aqiqah seterusnya menyambut 'eidul adha di sana.

Tengahari tadi, sahabat-sahabat yang berada di Sri Lanka memaklumkan telah selesai menyembelih 2 ekor lembu untuk aqiqah. Kebiasaannya, untuk aqiqah kami akan menganjurkan kenduri. Lokasinya sudah pasti di penempatan muslim yang dhaif. Maka dapatlah penduduk di situ mencicip sedikit seorang apa yang dimasak.

Tidak seperti tahun-tahun sebelumnya, petugas yang ke India dan Sri Lanka akan menyambut 'eidul adha di sana. Menguruskan pembelian haiwan qurban, serta menyembelih pada pagi 10 dan 11 Zulhijjah, kemudian turut sama menyempurnakan agihan daging qurban. Berbeza pada tahun ini, mereka bertolak awal. Menguruskan pembelian haiwan qurban sebelum menyerahkan kepada wakil YAMCP di sana untuk urusan seterusnya. Setelah selesai, mereka akan pulang sebelum tiba 'eidul adha.

Pelaksanaan ibadah qurban dan aqiqah, termasuk juga badal haji adalah program rutin setiap tahun YAMCP. Ia termasuk dalam misi kemanusiaan sebagaimana misi bantuan ke lokasi-lokasi yang ditimpa bencana seperti Acheh yang dikejutkan dengan tragedi tsunami pada 2004. YAMCP turut menghantar sukarelawan untuk membantu mangsa tragedi menyayat hati tersebut. 

Lokasi pelaksanaan qurban dan aqiqah dilakukan di lokasi penempatan umat Islam yang dhaif. Dhaifnya boleh dikatakan sebagai, "makan daging setahun sekali." Ada di antara lokasi, jika tidak dilaksanakan ibadah qurban atau aqiqah, makan tidak merasa daginglah mereka pada tahun tersebut. Sangat dhaif! Sebak pula mengenangkannya. Berbeza di tempat kita sukar bagaimana pun ada bantuan atau cakna daripada pihak-pihak yang berkenaan.

Pedalaman Sabah dan Sarawak, perkampungan orang asal adalah lokasi yang biasa di dalam negara. Manakala di luar negara pula seperti India, Sri Lanka, Sudan, Acheh, Mindanao, Kemboja, Vietnam, Pakistan, Somalia, Thailand dan banyak lagi. Namun, tidaklah semua lokasi tersebut diuruskan oleh YAMCP, melainkan ia telah dibahagi-bahagikan kepada setiap cawangan negeri. 

India, Sri Lanka, Sudan, pedalaman Sabah dan Sarawak serta perkampungan orang asal di Semenanjung Malaysia di bawah kendalian YAMCP tahun ini. Moga Allah SWT permudahkan urusan ini. Amiinn...  


2 comments:

paridah said...

Assalammoga ustaz sht sjhtra sekeluarga...sebak membaca n3 ustaz ini moga Allah permudahkan urusan YMAP melakukan ibdah korban di negara terpilih.

Nor Azimah Ali said...

Salam, semoga Amal jariah Kita sesama umat menyemarakkan lagi rasa persaudaraan sesama umat, in shaa Allah.

Post a Comment