Sahabat Sejati

Thursday 10 December 2015

Pameran Hantu Shah Alam: Mengapa Hantu yang diawet tidak marah?

Soalan:

Bolehkah dijelaskan, kini masyarakat Malaysia heboh memperkatakan pameran hantu di Shah Alam (Jun hingga Julai 2006) yang berjaya menarikramai pengunjung. 

1. Apakah benar yang ditunjukkan itu hantu yang sebenarnya? 

2. Bolehkah hantu ditangkap, dibunuh dan diawet sedemikian rupa untuk pameran? Tidakkah hantu-hantu lain akan marah apabila manusia melakukan hal tersebut kepada anggota masyarakat mereka? 

Jawapan 1:

Hantu adalah merujuk kepada istilah yang digunakan dalam masyarakat Melayu yang dipadankan pada istilah syarak syaitan, iblis, jin, ifrit dan sebagainya. 

Makhluk halus diciptakan Allah SWT daripada 'api yang menyala dengan garang' ertinya makhluk ini dijadikan daripada bahan yang khusus untuk mereka. 

Malaikat diciptakan daripada cahaya, manakala manusia dijadikan daripada unsur tanah, yang disebutkan tanah, air, api dan angin. 

Makhluk halus ini pada kebiasaannya tidak dapat dilihat oleh manusia seperti yang dijelaskan Allah SWT dalam al-Quran, (mafhum) firman-Nya: "Sesungguhnya makhluk-makhluk halus itu dapat melihat kamu sedangkan kamu tidak dapat melihat mereka." (al-A'raaf, ayat 27) 

Ayat ini merujuk kepada keadaan kejadian makhluk halus yang tidak dapat dipandang dengan mata kasar manusia sedangkan mereka dengan kabilah mereka (makhluk halus) dapat melihat manusia dengan begitu mudah. 

Ayat ini jelas menunjukkan bahawa, makhluk halus daripada istilah yang disebut sama ada syaitan, jin, iblis ataupun ifrit mempunyai rupa paras mereka yang asli, bentuk khusus yang Allah SWT jadikan mereka. 

Bentuk khusus adalah rupa asli yang tidak dapat dilihat manusia. Namun demikian Allah SWT yang mengetahui hikmah kejadian makhluk halus ini, mengizinkan kepada mereka pada keadaan tertentu untuk menjelmakan diri mereka menjadi rupa-rupa yang dikenali manusia. 

Lazimnya mereka zahir dalam bentuk ular hitam, anjing hitam, burung, kala jengking dan sebagainya. 

Berlaku beberapa kejadian sejarah Islam, Allah mengizinkan mereka zahir menyerupai manusia seperti mesyuarat muafakat musyirikan jahilyyah Mekah untuk membunuh Nabi Muhammad saw semasa malam hijratul rasul ke Madinah. Syaitan menyerupai Sheikh Najiddi. 

Begitu juga dalam satu peperangan, makhluk halus ini menyerupai Suraqah bin Malik. 

Dalam hadis sahih Muslim seorang pemuda telah membunuh seekor ular di zaman peperangan Khandak di Madinah, bila ular mati, pemuda yang membunuh ular juga mati. Ketika itu Nabi saw mengatakan itu adalah angkara perbuatan jin yang memeluk Islam tetapi berlaku salah faham kerana pemuda itu menyangka itu adalah ular yang sebenar, sedangnya ianya jin, jin bertindak balas, maka pemuda itu meninggal dunia. 

Makhluk halus atau hantu sememangnya wujud, tetapi pameran tersebut adakah ia menggambarkan hantu yang sebenar? Secara peribadi saya tidak pergi melihat pameran tersebut, tetapi melalui laporan akhbar, saya agak hairan bagaimana lembaga-lembaga seperti itu diberi nama jenglot, langsuyar, toyol dan sebagainya. 

Dikatakan juga ianya menjadi lembaga yang dapat dilihat, dipegang dan dirasa seolah dalam alam realiti daripada makhluk halus tersebut. 

 Pada saya sepatutnya sebelum diberi jawapan khusus yang muktamad tentang benarkah itu adalah hantu, perlu kepada beberapa kajian yang lebih lanjut, sama ada melihat DNA makhluk tersebut, organ dalamannya, struktur jasmani yang ada pada mereka, ada darah atau ruh sebelumnya. 

Hal-hal ini seperti ini boleh dilakukan secara saintifik (di zaman sains dan teknologi) dengan menggunakan peralatan canggih bagi memastikan lembaga-lembaga yang dipamerkan itu benar-benar hantu atau ia hanya suatu hasil seni yang kreatif terjemahan daripada imiginasi yang biasa wujud dalam masyarakat kita. 

Bagi masyarakat Melayu memang disebut makhluk yang dinamakan jenglot (berasal daripada Indonesia) dikatakan umumnya, kununnya makhluk halus, tetapi sebenarnya apabila sudah dapat dilihat secara fizikal, ianya bukan lagi makhluk halus, ia adalah makhluk kasar. 

Toyol, hantu raya, pelesit dan langsuyar sebagainya digambar dengan sedemikian rupa. 

Oleh demikian hasil terjelma yang dikatakan hantu asli, amat memerlukan pengesahan daripada pakar biologi, saintis, doktor dan mereka yang mahir tentang kajipurba dengan merujuk kepada pandangan ulama yang mahir dalam bidang tersebut. 

Jawapan 2:

Makhluk halus ada yang tidak boleh dibunuh kerana mereka berumur panjang sampai hati qiamat dan ada yang mati (boleh dibunuh). Hanya Iblis sahaja tidak boleh dibunuh kerana ternyata dalam al-Quran, Allah berfirman (mafhumnya): "Iblis telah berkata kepada Allah, 'Wahai Tuhanku. Jika demikian, berilah tempoh kepadaku hingga ke hari mereka dibangkitkan (Kiamat). Allah berfirman, "Dengan permohonan itu, maka sesungguhnya engkau (termasuk) dari golongan yang diberikan tempoh. Hingga ke hari, waktu yang telah ditentukan." (al-Hijr ayat 36, 37 dan 38) 

Ahli-ahli tafsir secara umumnya menyatakan setelah iblis enggan tunduk kepada Allah S.W.T dan dilaknat serta dikeluarkan daripada syurga, mereka berdoa agar Allah memanjangkan umur mereka, maka Allah S.W.T menganugerahkan kepada mereka apa yang mereka minta iaitu berumur panjang sampai kepada hari Kiamat. 

Ertinya makhluk yang termasuk dalam suku sakat iblis ini, mereka berumur panjang, dengan lain perkataan mereka tidak mati dan tidak boleh dibunuh. 

Adapun selain daripada iblis seperi syaitan, jin dan sebagainya, mereka beranak pinak dan sampai umurnya mati, jelas dinyatakan bahawa mereka boleh dibunuh, khususnya disebut dalam sejarah mereka dibunuh dan mati dalam bentuk penjelmaan ular. 

Banyak contoh lain, makhluk ini mati sama seperti makhluk yang dapat dilihat jisim seperti manusia, binatang dan lain-lain. 

Meskipun makhluk ini mati, tetapi tidaklah sampai dapat dilihat (selain daripada bentuk penjelmaan). 

Adapun dakwaan dibunuh dan diawet untuk menjadi tontotan masyarakat, saya bertawakuf untuk mengesahkan makhluk tersebut adalah hantu kerana penjelmaan sedemikian rupa tidak pernah berlaku dalam sejarah Islam. 

Pameran tersebut seolah-olahnya membawa erti bahawa makhluk yang diawet itu merupakan rupa asli makhluk tersebut, kebetulan yang diperlihatkan adalah perkara yang wujud dalam masyarakat. 

Kisah awet mengawet ini berlaku dalam alam fizikal, tetapi tidak pernah berlaku manusia boleh mengawet makhluk halus. 

Sekiranya berlaku sedemikian rupa kita tidak perlu bertanya sama ada hantu lain akan marah, kerana kalau kita, manusia sendiripun, jika ada orang mati tanpa kerelaan keluarga diawet dan dipertonton sedemikian rupa, kita akan berasa marah. 

Lebih-lebih lagi jika makhluk itu ditangkap dan dibunuh untuk diawetkan. Secara logiknya tentulah hantu-hantu lain (makhluk halus) akan marah kerana tabie mereka kezaliman perlu ditentang. Pelaku zalim ke atas mereka perlu mendapat hukuman. 

Jika manusia menzalimi makhluk halus, maka memungkinkan mereka boleh menzalimi manusia. Dalam keadaan manusia tidak menzalimi makhluk haluspun, sering kita dengar mereka menzalimi manusia (merasuk dan sebagainya), inikan pula tanpa sebab munasabah manusia menangkap dan membunuh untuk dijadikan tontonan. 

Tetapi oleh kerana soalan yang dinyatakan tadi belum dipastikan kesahihannya, maka tindak balas makhluk halus tidak timbul. 

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

2 comments:

Kakzakie Purvit said...

Betul juga jawapan yg Dato' Harun bagi.
Logik akal kalau hantu semua org dah boleh nampak mudah sikit kerja kita AI. Syaitan dan jin mesti takut jumpa kita sebab takut kena tangkap hihi...

abuikhwan said...

Salam kakzakie,
Tu la...pelik juga dulu bila diadakan pameran hantu di s.Alam oleh satu pihak. Pulak tu khabarnya semua yang dipamer tu hantu asli. Lepas ni boleh la ajak berlakon movie hehe...

Post a Comment