Sahabat Sejati

Saturday 18 February 2012

FITRAHKAH KITA Sebagai Hamba Ciptaan ILAHI?


Sejauh mana kita menapak, setinggi mana kita dijulang, usah dilupa fitrah asal sebagai khaliful ardh; hamba kerdil yang sentiasa merisik redha-Nya!

RASULULLAH mengumpamakan fitrah itu sebagai kain putih. Kitalah yang perlu mencoraknya agar dapat dipandu ke arah kebenaran. Manusia yang jiwanya terpesong daripada fitrah akan jauh daripada rahmat ALLAH, akan terdorong ke arah kegelapan dan kosong daripada rasa bahagia. Apalagi jika bertuankan keseronokan duniawi semata, maka semakin lekalah diri berada dalam nikmat kelalaian.

Jika begitu keadaan diri, buatlah garis pemisah antara hak dan batil agar hati bersih daripada segala kotoran memaliti. Carilah di segenap penjuru akan ilmu dan amal yang dapat membawa diri dan kehidupan kepada kejadian hakiki insan.

Yakinlah... hanya fitrah yang dapat mengembalikan jati diri insan kepada hakikat sebenar penciptaan. Jika diri dilitupi noda dosa, berusahalah mengislahkannya semula. Timbanglah amalan dan bandingkan dengan kefasadan. Dan tanyalah... di mana kedudukan kita sebenarnya. Sedarlah... walau siapa pun kita, walau tingginya darjat, ia tidak menjamin kebahagiaan kecuali pulang semula ke pada-Nya.

Tajuk : FITRAHKAH KITA Sebagai Hamba Ciptaan ILAHI?
Penulis : Prof. Dato' Dr. Sidek Baba
Penerbit : GRUP BUKU KARANGKRAF Sdn Bhd
M/S : 261
Harga : SM 13.00 / SS 16.00

Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan!

0 comments:

Post a Comment