Sahabat Sejati

Sunday 28 August 2022

“Tidak, aku tak boleh memberimu segelas beras!”

“Aku tak mampu membeli berasmu, sudikah engkau bersedekah padaku cuma segelas beras sahaja?” 

“Tidak, aku tak boleh memberimu segelas beras!” Kata seorang saudagar beras kepada seorang wanita tua semasa sedang menjual berasnya kepada orang ramai di kedainya. 

Terketar-ketar tangan wanita tua itu menghulurkan gelas yang dibawanya kepada penjual beras, namun pulang dengan perasaan hampa dan sedih. 

Tetapi setelah menolak permintaan wanita tua itu, si penjual kemudiannya menyuruh pembantunya untuk membawa sekarung beras dan menghantarkannya ke rumah wanita tua tersebut. 

Wanita tua menerimanya dengan mata yang berkaca kerana tidak percaya apa yang telah terjadi. Air mata bahagia mengalir deras di pipi tuanya. 

Seorang pembeli yang tadinya berdiri di belakang wanita tua itu bertanya kepada si penjual beras, "Tuan, bukankah yang diminta wanita tua itu hanya segelas beras, mengapa tuan memberinya sekarung beras?" 

Jawab si penjual: "Itu kerana dia meminta sesuai dengan keperluannya, sedangkan aku memberi sesuai dengan kemampuanku."

"Aku melakukan begitu kerana itu yang TUHANKU lakukan kepadaku selama ini. Setiap kali aku meminta kepada-NYA apa yang aku inginkan, DIA selalu memberiku berdasarkan kuasa-NYA."

"Dan pemberian-NYA bukan hanya sekadar cukup, malahan selalu lebih dari cukup." 

Begitulah hebatnya TUHAN kita memberi kepada setiap makhluknya. 

Banyak kali kita meminta kepada-NYA dan DIA memberi lebih dari apa yang kita perlu. Begitulah pemurahnya TUHAN kita. RahmatNYA maha luas sehingga tak terbilang apa yang telah diberikan kepada kita. 

Sekiranya hanya sedikit yang mampu disedekahkan, teruskanlah bersedekah semampunya. Kecil yang kita lihat, sungguh besar ganjaran pahala yang kita dapat.

3 comments:

norhidana said...

betul tu ustaz, terima kasih untuk ingatan ini

paridah said...

Assalam moga ustaz n fmili afiah sjhtra terkesan hati baca kiah ini

Syazni Rahim said...

Terima kasih atas perkongsian

Post a Comment