Sahabat Sejati

Saturday 2 January 2016

Solatullah wa salamuhu `ala Rasulillah (2)


foto hiasan (sumber)

Keluarga Nabi Muhammad saw

Keluarga Rasulullah saw dikenali dengan sebutan usrah Hasyimiyah - dinisbahkan kepada datuk  baginda, Hasyim bin Abd Manaf. Oleh sebab itu, perlu dihuraikan sekilas tentang Hasyim dan keturunan selepasnya.

1. Hasyim

Telah disebutkan sebelum ini, Hasyim ialah orang yang memegang amanah siqayah (melayani keperluan minum jemaah haji) dan rifadah (menyediakan makanan untuk jemaah haji) daripada kalangan Bani Abd Manaf. Amanah itu diberi sejak terjadi kesepakatan antara Bani Abd Manaf dan Bani Abd Dar tentang pembahagian tanggungjawab antara mereka. 

Hasyim ialah seorang lelaki yang amat dipandang tinggi dan kaya-raya. Dialah orang pertama yang menghidangkan tsarid (bubur roti) kepada jemaah haji di Mekah. Nama asalnya Amru. Nama Hasyim diberikan kepadanya kerana tugasnya sebagai hasym al-khubz (menghancurkan roti untuk dimasukkan ke dalam kuah bubur). 

Tradisi masyarakat Quraisy membuat perjalanan perdagangan pada dua musim (musim dingin dan musim panas)  juga dicetuskan pertama kali olehnya. Peranan Hasyim sebagai ketua kaum Quraisy diabadikan dalam sebuah syair:

Amru yang mengolah tsarid bagi kaumnya
Satu kaum yang tertimpa kelaparan hebat di Mekah
Dua perjalanan pun dikuasai olehnya
Perjalanan musim dingin dan musim panas

Ada maklumat yang menerangkan, Hasyim pernah pergi ke Syam untuk berdagang. Tatkala singgah di Madinah, dia menikahi Salma binti Amru, salah seorang keturunan Ady bin Najjar. Dia tinggal bersama Salma untuk beberapa waktu. Kemudian dia meneruskan misi perjalanan ke Syam, sementara Salma ditinggalkan bersama keluarganya dalam keadaan mengandungkan Abdul Mutalib.

Setibanya di Gaza, (sebuah wilayah di Palestin) Hasyim meninggal dunia. Selang beberapa lama, Salma pun melahirkan Abdul Mutalib pada tahun 497 M. Salma menamakan bayinya itu dengan nama Syaibah, lantaran ada uban (Syaibah) di rambut si bayi.(1)

Salma merawat anaknya di rumah ayahnya di Yathrib. Ketika itu, tiada seorang pun daripada keluarga Bani Hasyim di Mekah mendengar khabar kelahiran anak Hasyim. Keseluruhannya, Hasyim mempunyai empat orang anak lelaki, iaitu, Asad, Abu Shaifi, Nadhlah dan Abdul Mutalib. Dia juga mempunyai lima orang anak perempuan, iaitu Syifa, Khalidah, Dhaifah, Ruqayyah dan Junnah.(2)

Rujukan:
(1) Ibnu Hisyam, al-Sirah an-Nabawiah, jil. I, hal. 137 dan al-Mansyufuri, Rahmah li al`Alamin, jil. I, hal. 26 dan jil. II, hal 24.

(2) Ibnu Hisyam, al-Sirah an-Nabawiah, jil. I, hal. 107.  

(Adaptasi daripada ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd)

Bersambung...

3 comments:

paridah said...

assalam terima kasih perkongsian kisahnya boleh juga tahu serba sedikit sejarah Rasullullah saw n salah silah jurai keturunan baginda.

Normala Saad said...

Bagus ceritanya..saya rasa mcm budak baru berlajar la pula

Hami Asraff said...

Terima kasih atas perkongsian. Salam singgah.

Post a Comment