Sahabat Sejati

Tuesday 21 December 2010

Umpama sarang labah-labah


Petang yang mendamaikan, di tepi perigi berhampiran pagar yang banyak menyimpan kenangan semasa kecil. Suka dan duka.

Sungguh asyik saya memerhatikan sang labah-labah membina rumahnya. Ia membina rumahnya dengan benang-benang halus yang dihasilkan tubuhnya dan disulam menjadi sebuah jaring. Ia melempar benang yang dipintalnya ke udara lalu aliran udara ini membawanya ke tempat tertentu dimana ia menempel. Lalu kerja menyusun benang-benang itu dimulai. Mula-mula labah-labah menarik tegang benang dari titik pusat ke arah luar untuk mempersiapkan rangkanya. Kemudian menggunakan benang jenis kendur yang melekat untuk membuat lingkaran dari arah luar ke dalam. Benangnya di susun dan dianyam dengan rapi untuk membentuk satu jalinan yang tersusun, cantik.

"Subhanallah...subhanallah..." itulah yang termampu saya ucapkan dengan akal yang pendek dan terbatas ini.

Rumah labah-labah

Anda tentu biasa melihat sarang labah-labah. Ianya mudah ditemui dan terdapat di mana-mana hatta di dalam rumah kita. Tidak ada orang yang suka kepada sarang labah-labah kerana mencacatkan pemandangan, dan menandakan sesuatu itu telah usang dan lama apabila sudah dilitupi sarang labah-labah.

Allah SWT berfirman:

"...dan sesungguhnya rumah-rumah yang paling rapuh ialah rumah labah-labah, kalau mereka mengetahui." (al-Ankabut: 41)

Allah SWT menyebut bahawa sarang labah-labah adalah rumah yang paling lemah. Mengapa? Perhatikan, lemah kerana ia paling gagal berfungsi sebagai rumah kerana tidak dapat memelihara penghuninya daripada panas matahari dan siraman hujan. Malah jika dirempuh ranting atau dibaling batu kecil pun, rumah ini akan musnah dengan mudah dan tidak akan memberikan perlindungan kepada labah-labah lagi, maka ia terpaksa membina semula rumahnya. Demikianlah keadaannya. Bagaimana pula aqidah yang seumpama sarang labah-labah?

Islam adalah agama yang berteraskan aqidah atau keyakinan yang luhur kepada Allah SWT kemudian di ikuti kepada malaikat-Nya, Rasul-Nya, kitab-kitab-Nya, hari kiamat dan keyakinan kepada qada` dan qadar dari-Nya. Hasil dari keyakinan inilah, lahirnya kesedaran, kesanggupan dan ketaatan dalam melaksanakan perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Ini dapat dilihat dalam sejarah dakwah Rasulullah saw yang berusaha menanam aqidah yang mantap kepada para sahabat ketika di Makkah. Selama 13 tahun Rasulullah saw mengajar dan mendidik mereka sehingga lahir dikalangan mereka yang sanggup mempertahankan Islam tanpa berbelah bagi. Kita biasa mendengar nama-nama seperti Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab, Bilal bin Rabah, Mus`ab bin Umair dan ramai lagi. Mereka membuktikan keimanan mereka yang sejati dan ini tidak mungkin berlaku tanpa aqidah yang mantap dan kukuh.

Dalam kehidupan di zaman yang amat mencabar ini, kita haruslah memastikan aqidah diri, keluarga serta masyarakat ditanam dengan kukuhnya. Tetapi ini semua bukanlah sesuatu yang mudah kerana banyak faktor yang menyumbang ke arah kerosakan aqidah kini. Kita lihat kebejatan akhlaq dan moral serta pemujaan budaya hedonisma yang melampau-lampau dikalangan masyarakat kini. Cuba lihat di televisyen program realiti TV "macam-macam ada" ada untuk kanak-kanak, ada untuk remaja, ada untuk orang dewasa dan untuk yang dihujung senja pun ada.

Kita amat bimbang kerana ini adalah jarum suntikan yahudi untuk melekakan umat Islam. menurut satu artikel yahudi menggunakan beberapa strategi untuk merosakkan pegangan umat Islam serta menjuhkan mereka dari pegangan agamanya. Strategi tersebut dikenali sebagai 5F-4S:

-Film
-Family
-Fashion
-Fun
-Food

-Song
-Sex
-Smoke
-Sport

Berhati-hatilah sahabat semua, mantapkanlah aqidah dan keimanan kita kepada Allah SWT. Percayalah hanya Islam yang boleh membawa kepada kebahagian. Islam sahaja yang dapat menyelamatkan kita di dunia dan akhirat.

Lebih memerhati

Oleh itu perhatikanlah ciptaan Allah agar kita dapat mengambil pengajaran dan pelajaran. Sesungguhnya segala ciptaan Allah itu tidak sia-sia, pasti ada manfaat dan gunanya. Hanya kita sahaja yang tidak mengetahui dan memahaminya. Inilah yang Allah maksudkan dalam surah Ali-Imran ayat 191: "Mereka yang sentiasa mengingati Allah dalam waktu berdiri, waktu duduk dan waktu berbaring dan mereka sentiasa memikirkan tentang kejadian langit dan bumi, seraya mereka berkata "Wahai Tuhan kami, tidak engkau jadikan semua ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka jauhkanlah kami dari azab neraka".

Subhanallah! Maha Suci Allah yang bersifat dengan Maha Bijaksana, hanya menggunakan labah-labah yang dikenali oleh siapa sahaja sebagai perumpamaan menggambarkan kerapuhan aqidah dan iman golongan yang menurut hawa nafsu ini sebagai metode paling mudah untuk difahami. Labah-labah adalah haiwan kecil berkaki lapan yang memerangkap serangga sebagai makanannya dengan jaring yang juga rumahnya.

Semoga kita semua lebih memerhati...

0 comments:

Post a Comment