Sahabat Sejati

Sunday 8 April 2018

Kembalilah..

foto hiasan ~ sumber

"Bumi mana tidak ditimpa hujan", begitulah pepatah Melayu yang menceritakan sifat manusia yang tidak sunyi daripada melakukan kesalahan. Islam telah memberi panduan kepada mereka yang terlanjur melakukan dosa supaya tidak berputus asa memohon rahmat dan keampunan Allah. Bertaubatlah sebelum terlambat, kerana jalan pulang masih selamat sebelum ajal datang menjemput. 

Firman Allah SWT: "Katakanlah (wahai Muhammad):"Wahai hamba-hamba-Ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepada-Nya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan." (az-Zumar: 53-54) 

Kita hamba-Nya yang sangat lemah. Kesilapan dan kesalahan seringkali mengekori. Besar atau kecil kesilapan, banyak atau sedikit kesalahan, ianya berkeliling memutik dan memayuti tiap waktu dan ketika. Tanpa petunjuk-Nya bergelumanglah insan dalam dosa yang bertitik hitam. 

Allah, Tuhan kita yang Maha Penyayang, dengan rahmat-Nya ditutupi kesilapan dan kesalahan kita. Maka tampillah kita di hadapan manusia dengan wajah yang suci dan bersih. Sedangkan DIA menutupi kesilapan kita kerana memberi peluang untuk kita bertaubat dan kembali menginsafi diri. Binasalah diri andai ini juga tidak dimengertikan. Pasti binasa... 

Berkata Sayyidina Ali ra.: "Tidaklah musibah itu turun melainkan kerana dosa. Oleh kerana itu, tidaklah boleh musibah itu hilang melainkan dengan taubat." (Al-Jawabul Kafi, hal 87) 

Kembalilah kepada-Nya dengan sebenar penyesalan (peringatan buat aku..)

3 comments:

Nor Azimah Ali said...

Trmkasih... Peringatan buat saya juga.

paridah said...

Assalam ustaz moga sht sjhra sekeluarga...hendaknya seringlh kita muhasabah diri cari reda Ilahi

Normala Saad said...

Assalamualaikum Abu. Moga sihat.
Allah tu maha pengampun tapi manusia tu malas nak berdoa.

Post a Comment