Sahabat Sejati

Saturday 14 April 2018

Dekat dah raya!

foto hiasan ~ sumber

Raya datang lagi! Opss, bukan raya yang itu. Bukan raya fitrah atau raya adha kerana raya yang ini bukan di bulan syawal, sebaliknya  pada tahun ini taqdirnya berlaku pada sya`ban. Lazimnya ia berlaku tidak kira samada bulan muharram, sya`ban, zulkaedah dan sebagainya. ia bergantung pada 'firasat dan ilham' pak PM kita.  

Namun begitu, raya yang ini tidak kurang meriahnya berbanding dengan raya yang dua itu. Kemuncak kemeriahannya bermula dari pagi sehinggalah ke santak tengah malam sewaktu menanti keputusan penuh. Malahan sebulan sebelum daripada itu lagi meriahnya dengan seni dan kreativiti bahan kempen. 

Raya yang saya maksudkan ialah pilihan`Raya`. Parlimen sudah pun dibubarkan, Dewan Undangan Negeri pun sama. Maka bergemalah gendang PRU 14 yang dipalu. Di tempat saya di kiri dan kanan jalan telah mula perang kibaran bendera parti-parti yang akan bertanding. Saya percaya di tempat sahabat-sahabat juga sama sahaja keadaannya.

Namun demikian, dalam keghairahan kita semua berkempen untuk memenangkan parti yang diwakili, janganlah dilupakan ukhuwwah yang terbina sesama kita. Tiada masalah, kita boleh berbeza pandangan politik, berbeza pilihan platform politik, tetapi silaturrahim adalah paling utama yang perlu dijaga. Membuang undi hanya satu hari sahaja, tetapi ukhuwwah tetap selamanya. 

1 comments:

Normala Saad said...

Mmm... Beraya sakan la nanti ya... Kat tempat saya belum meriah lg..cuma ada pasang bendera sikit ja baru.

Post a Comment