Sahabat Sejati

Sunday 14 January 2018

Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (32)

Sambungan daripada : Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (31) di bawah tajuk: Jibril Turun Membawa Wahyu 

Jabal Nur ~ sumber foto

At-Tobari dan Ibnu Hisyam juga membawakan riwayat yang menyatakan bahawa Nabi Muhammad keluar dari Gua Hira` setelah baginda dikejutkan dengan kedatangan wahyu. Baginda pulang menemui isteri baginda yang tinggal berdekatan dengan Gua Hira`, seterusnya masuk ke Kota Mekah. Dalam riwayat At-Tobari terdapat petunjuk tentang alasan yang menyebabkan nabi keluar dari Gua Hira`, iaitu: 

Rasulullah saw bersabda selepas menyebutkan awal permulaan wahyu, "Tidak ada makhluk Allah yang paling aku benci selain daripada penyair dan orang gila. Aku tidak mampu memandang kedua-duanya. Namun dengan kejadian ini, boleh jadi orang Quraisy akan memanggilku penyair dan orang gila untuk selama-lamanya. Aku menjadi sangat ingin mendaki puncak gunung yang tandus, lalu melompat dari atasnya, kemudian mati dan boleh berehat dengan tenang. Aku keluar dengan segera untuk melakukannya. 

Tetapi, baru sahaja sampai di tengah gunung aku mendaki, aku mendengar satu suara dari langit yang mengatakan, "Hai Muhammad, kamu adalah utusan Allah dan aku Jibril." Maka kuangkat kepalaku melihat ke langit. Kelihatan olehku Jibril dalam rupa lelaki yang putih bersih dengan kedua-dua kakinya memijak ufuk langit. Dia berkata lagi, "Hai Muhammad, kamu adalah utusan Allah dan aku Jibril."

Kuhenti langkah kakiku. Kupandang Jibril. Disebabkan dia, aku jadi lupa keinginanku tadi sehingga aku tidak bergerak ke hadapan dan tidak pula berundur. Aku cuba memalingkan wajahku daripada Jibril dengan melihat ufuk langit yang lain. Namun begitu, aku melihat ke arah yang lain, masih juga aku terlihat Jibril sama seperti tadi. Aku hanya boleh berdiri kaku, tidak dapat bergerak ke hadapan dan tidak pula mundur. 

Khadijah menyuruh orang ramai untuk mencariku. Namun begitu, mereka tidak menemuiku. Bahkan, mereka mencariku hingga ke Mekah, lalu kembali semula menemui Khadijah, sementara aku masih berdiri di tempatku. Selepas itu Jibril menghilang dan aku pun pulang.(1)

Kutemui Khadijah lalu aku duduk di atas pahanya dan bersandar ke badannya. Dia lantas bertanya, "Wahai Abu Kasim, dari mana kamu? Demi Allah, aku telah menyuruh orang ramai untuk mencarimu hingga ke Mekah." 

Aku terus menceritakan apa sahaja yang kualami kepadanya. Khadijah dengan lembut berkata, "Berbahagialah, wahai anak bapa saudaraku dan teguhkanlah hatimu. Demi Zat yang jiwa Khadijah berada di tangan-Nya, sesungguhnya aku berharap engkau menjadi nabi umat ini."(2)

Selepas itu Khadijah pergi menemui Waraqah dan memberitahu kejadian tersebut kepadanya. Waraqah berkata, "Maha Suci Allah. Maha Suci Allah. Demi Zat yang jiwa Waraqah berada di tangan-Nya, sesungguhnya telah datang kepadanya (Muhammad) namus akhbar (tanda kenabian yang besar) yang dulu pernah datang kepada Musa. Sesungguhnya dia adalah nabi umat ini. Sampaikanlah kepadanya agar dia meneguhkan hatinya."

Selepas itu Khadijah kembali dan menyampaikan apa yang dikatakan oleh Waraqah kepada Rasulullah saw. Tatkala baginda meninggalkan isterinya itu dan pergi ke Mekah, baginda bertemu dengan Waraqah. Setelah mendengarnya daripada Rasulullah saw, Waraqah berkata, "Demi Zat yang jiwaku berada ditangan-Nya, sesungguhnya kamu adalah nabi umat ini. Telah datang kepadamu namus akhbar yang dulu pernah datang kepada Musa."(3)

RUJUKAN: 

(1) Lafaz ini dibawakan oleh At-Tobari, jil. ii, hal.  207.

(2) Lafaz ini dibawakan oleh Ibnu Hisyam, jil. i, hal. 237-238.

(3) Diringkaskan daripada Ibnu Hisyam, al-Sirah al-Nabawiyah, jil. i, hal. 238.

(Petikan daripada: Ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd) 

Bersambung...

2 comments:

paridah said...

Assalam ustaz moga sht sjhtera sekeluarga...Subhanallah..selawat dan salam ke atas junjungan Rasul Allah.

Galaksi Viral said...

Assalamualaimum ustaz. GV follow ustaz ya. Good info to share ustaz. :)

Post a Comment