Sahabat Sejati

Saturday 27 January 2018

Prinsip-Prinsip Islam Dalam Berinteraksi Dengan Non-Muslim


Sesungguhnya tugas berdakwah bukan sahaja dipikul ke atas pundak golongan ulama` semata-mata, tetapi juga diamanahkan ke atas setiap individu muslim. Samada mereka terdiri daripada golongan karyawan, sasterawan, hartawan, wartawan dan apa pun pengkhususan mereka, kerana berdakwah adalah menyeru manusia kepada Islam.

Umum mengetahui, Islam bukanlah hak milik total bangsa Arab di timur tengah, atau khusus untuk umat melayu di Malaysia, akan tetapi Islam adalah hak semua bangsa manusia di dunia ini kerana ia adalah ciptaan Allah SWT. Maka seruan untuk mengajak manusia seluruhnya kepada Islam adalah tanggungjawab semua pihak untuk mempromosi Islam, terutama golongan non, muslim yang juga berhak menerima Islam.

Walau bagaimanapun tugas dakwah kepada golongan non-muslim ini bukanlah semudah seperti yang disangkakan. Ia mempunyai peraturan, kaedah agar seruan yang disampaikan kepada mereka tidak menyinggung perasaan apatah lagi membuatkan mereka semakin benci kepada Islam.

Justeru, kehadiran buku 'Prinsip-Prinsip Islam Dalam Berinteraksi Dengan Non-Muslim' menepati waktu pada ketika ramai pendakwah yang semakin bercambah dewasa ini kemungkinan kurang pengetahuan, pengalaman ataupun pendekatan yang menyebabkan golongan berkenaan tidak dapat menerima Islam dengan baik.

Maklumat, pendekatan serta Sembilan prinsip yang terdapat dalam buku ini amat membantu pendakwah dalam meniti kejayaan dalam dakwah mereka kepada non-muslim, kerana prinsip-prinsip yang dikemukakan adalah yang terbaik yang pernah diteladankan oleh baginda Rasulullah saw sesuai dengan konsep `Rahmatan lil Alamin'.

Tajuk: Prinsip-Prinsip Islam Dalam Berinteraksi Dengan Non-Muslim
Penulis: Nasir Muhammadiy Muhammad Jad
Penterjemah: Azhar Yahya dan Nizamuddin Isemail
Penerbit: Lajnah Penerbitan Dewan Ulama` PAS Pusat
Harga: RM10.00
Muka surat: 116

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang telah menciptakan"

1 comments:

paridah said...

Assalam moga sht sjhtra sekelarga...buku brmnfaat utk dibaca ni

Post a Comment