Sahabat Sejati

Friday 22 September 2017

Salam Ma`al Hijrah 1439, sahabat-sahabat..


Alhamdulillah. Kita masih lagi diberikan kesempatan untuk menghirup udara 1439H. Kedatangan tahun baru ini memberi peluang untuk kita membuka diari hidup yang baru dan mengatur dengan sebaiknya. Dalam masa yang sama memberi peluang kepada kita untuk muhasabah dan koreksi diri, apakah perjalanan hidup setahun yang lalu telah diisi dengan sesuatu yang bermanfaat. 

Andai kata masih banyak lagi lompang-lompang yang kita tinggalkan, maka bangkitlah. Tidak perlu menyesali apa yang telah berlaku, bahkan jadikan ia sebagai ruang untuk memperbaiki diri tanpa mengulanginya lagi. Berazamlah untuk membuat kebaikan dan meninggalkan keburukan. Sebagaimana tahun baru masehi yang sentiasa dihiasi dengan azam baru, maka letakkanlah 'target' pada tahun baru hijrah ini untuk turut berazam. Azam umpama niat. Setiap niat yang baik sudah diganjari dengan satu pahala daripada Yang Maha Pengasih. Tinggal lagi usaha untuk melaksanakannya. Maka berusahalah! Berhijrahlah!

Hijrah sememangnya dituntut ke atas setiap muslim. Tentunya hijrah dan perubahan memerlukan pengorbanan. Tanpa pengorbanan, hijrah pasti tidak akan berjaya. Lihat, para sahabat berhijrah dari Makkah ke Yathrib (Madinah), dengan meninggalkan kesenangan dan kesayangan mereka. Mereka menempuh perjalanan jauh yang getir untuk sampai ke tempat yang dituju. Inilah pengorbanan. 

Oleh itu, kita juga perlu berkorban untuk melakukan hijrah dan perubahan. Berubah dari suasana yang tidak baik kepada yang baik, seterusnya kepada yang lebih baik. Kemudian dalam masa yang sama, kita memindahkan kebaikan tersebut kepada orang lain. Ya, kita berkongsi kebaikan, kita bertolongan di dalam perkara taqwa. Kita berasal dari negeri syurga, maka kita pastinya ingin balik semula ke syurga. Tentu lebih manis lagi sekiranya kita dapat mengajak orang lain untuk bersama-sama memasuki syurga yang kekal itu, insya-Allah.    

Mengambil kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah 1439 kepada semua sahabat-sahabat, khususnya pengunjung pondok kecil abuikhwan ini. Setiapkali kunjungan sahabat-sahabat ke sini membuatkan saya merasa amat dihargai, justeru saya turut sama merakamkan penghargaan dan dengan lafaz ucapan doa kebaikan kepada sahabat sekelian.

Mudah-mudahan kita semua yang berada di tahun baru ini, sentiasa diberkati dan dirahmati oleh Allah SWT.  

Sayang sahabat semua,
abuikhwan
01 Muharam 1439H

1 comments:

saniahibrahim said...

Assalammualaikum ustaz
Salam Maal Hijrah untuk ustaz dan keluarga.Semoga kehidupan dan ibadah kita menjadi lebih dari hari semalam .

Post a Comment