Sahabat Sejati

Tuesday 16 May 2017

Kian terasa lambaiannya...


Ramadhan kian melambai. Tidak sampai 2 minggu lagi kita akan mengetuk pintu bulan yang penuh barakah ini. Pasti ramai yang tidak sabar-sabar untuk memasukinya. Hari yang masih berbaki ini bukanlah suatu jangkamasa yang lama. Hari berganti, pejam dan celik, Ramadhan pun bertamu.

Namun, ada jua kebimbangan yang tersayat. Manalah tahu, saat mata dipejam, kita tidak mampu untuk mencelikkan lagi. Mengapa? Kerana ajal terlebih dahulu menjemput ke alam abadi. Tidak sempat kita memasuki Ramadhan yang sudah diambang mata. Sebagaimana sahabat-sahabat kita yang telah dijemput Tuhan sebelum Ramadhan ini, tanpa mengetahui Ramadhan yang lalu adalah yang terakhir bagi mereka.

Disamping kita berdoa agar sempat dipertemukan dengan Ramadhan, mohonlah juga agar dapat menghabiskan Ramadhan sehingga ke penghujungnya. Begitu juga doa dan harapan agar Allah SWT sentiasa memberikan kepada kita kekuatan untuk beribadah dengan sebanyaknya dalam bulan ini. Dan tatkala keluar sahaja dari Ramadhan, dosa dan kesalahan kita diampunkan tanpa bersisa. Seterusnya mentransformasikan Ramadhan hingga ke darjat taqwa. Demikianlah harapan yang dipanjatkan saban tahun.   

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan puasa ke atas kamu sebagaimana ia telah diwajibkan ke atas umat sebelum kamu. Agar (dengan puasa itu) kamu menjadi insan yang bertaqwa." (al-Baqarah: 185)

Bulan Ramadhan (puasa) kita dan masyarakat berubah kepada mencintai Islam dan amalannya. Lihatlah! Solat 5 waktu lebih terjaga (yang tidak solat mudah untuk bersolat), solat-solat sunat mudah sahaja disempurnakan. Membaca al-Quran menjadi amalan, mendengar tazkirah menjadi budaya yang menyegarkan, masjid dan surau diimarahkan, budaya hidup berjiran diamalkan. Manakala perkara dosa dan lagha seperti mengumpat, berkata sia-sia, mencela dan sebagainya dijauhi. Semua itu tentu tersangat sukar di bulan lain tetapi menjadi mudah di bulan Ramadhan. Inilah berkatnya Ramadhan!     
 
Dalam pada itu, saya mengambil kesempatan masa yang masih berbaki ini untuk mengulangkaji bab yang berkaitan dengan puasa. Mana syarat, wajib, makruh dan juga perkara-perkara yang membatalkan. Termasuk juga bab fidyah, kafarah dan sebagainya. Bukannya apa, sebagai persedian untuk memasuki bulan besar ini, biarlah pengetahuan kita mengenainya di tahap yang optimum. Walaupun setiap tahun menyambut Ramadhan, mungkin ada juga beberapa perkara yang kita terlupa atau terlepas pandang mengenainya. Dan bagi saya, biasanya ada pertanyaan-pertanyaan daripada rakan-rakan sekerja yang menghadapi kemusykilan dalam bab puasa.

Seringkali saya beranalogi, seumpama kita memiliki motokar, sedangkan dalam waktu yang sama kita tidak memiliki lesen memandu serta kemahiran mengendalikannya. Tidakkah ia merugikan, kerana tidak dapat memanfaatkannya? Seperti juga Ramadhan, dengan memiliki pengetahuan berkaitan dengannya, maka dapatlah kita memanfaatkan dengan semaksimum mungkin dalam meraih ganjaran pahala yang dijanjikan.

1 comments:

Normala Saad said...

Salam Abu, terima kasih dengan peringatan Ramadhan ini.

Post a Comment