Sahabat Sejati

Sunday 5 March 2017

Solatullah wa salamuhu 'ala Rasulillah (26)

Sambungan daripada : Solatullah wa salamuhu 'ala Rasulillah (25) di bawah tajuk besar (PERINGKAT KELAHIRAN HINGGA USIA 40 TAHUN, SEBELUM MENJADI NABI)

Membina Bahtera Rumah Tangga Bersama Khadijah

Tatakala Rasulullah saw kembali ke Mekah, Khadijah mendapati perniagaannya dijalankan oleh baginda dengan penuh amanah dan keberkatan. Perkara itu belum pernah diperolehi sebelum ini. Pembantunya, Maisarah memberitahu, sepanjang menemani Nabi Muhammad, baginda memiliki keperibadian yang menyenangkan. Baginda berperilaku mulia, berfikiran tajam, jujur dalam bertutur kata dan berniaga dengan cara yang penuh amanah.

Khadijah berasa bahawa dia telah menemui kembali barang yang hilang yang selama ini dia rindukan. Padahal, dia seorang wanita yang dikagumi sehingga para pembesar dan pemimpin berhasrat untuk menikahinya. Namun dia menolak. Dia menceritakan gejolak hatinya itu kepada teman karibnya, Nafisah binti Muniyah. Khadijah meminta bantuan daripada Nafisah untuk bertemu dengan Nabi Muhammad untuk meraih peluang untuk bernikah.

Keinginan Khadijah rupanya disambut baik oleh Rasululah saw. Baginda segera menyampai hasrat itu kepada bapa-bapa saudara baginda. Lalu, mereka pun pergi menemui bapa saudara Khadijah. Mereka meminangkan Khadijah untuk Rasulullah saw. Setelah semua persiapan dibuat, pernikahan pun dilaksanakan. Akad nikah mereka dihadiri oleh Bani Hasyim dan para pemimpin Mudhar.

Pernikahan itu berlangsung setelah dua bulan Rasulullah saw kembali dari Syam. Baginda memberi mahar kepada Khadijah berupa 20 ekor unta muda. Ketika itu, umur Khadijah telah mencapai 40 tahun. Khadijah ialah wanita pertama yang dinikahi oleh Rasulullah saw. Selama Khadijah masih hidup, Rasulullah saw tidak menikahi wanita lain.(1)

Semua anak Rasulullah saw dilahirkan oleh Khadijah, kecuali Ibrahim. Anak pertama Nabi ialah Qasim. Sebab itulah baginda digelar Abu Qasim. Seterusnya ialah Zainab, Ruqayyah, Ummi Kalsum, Fatimah dan Abdullah. Abdullah digelar dengan sebutan al-Thayyib (yang baik) dan al-Thahir (yang bersih).

Dua anak lelaki baginda (Qasim dan Abdullah) meninggal dunia ketika mereka masih kecil. Sementara anak-anak perempuan baginda, semuanya tetap hidup hingga datangnya Islam. Mereka semua masuk Islam dan turut berhijrah ke Madinah. mereka semua meninggal ketika Rasulullah saw masih hidup kecuali Fatimah yang meninggal setelah enam bulan kewafatan nabi(2).  

Rujukan:

(1) Ibnu Hisyam, al-Sirah al-Nabawiah, jil. 1, hal. 189-190, Muhammad al-Ghazali, Fiqh al-Sirah, hal. 59 dan Ibnu Jauzy, Talqih Fuhum Ahl al-Athsar, hal. 7.

(2) Ibnu Hisyam, al-Sirah al-Nabawiah, jil. 1, hal. 190-191, Muhammad al-Ghazali, Fiqh al-Sirah, hal.60 dan Ibnu Hajar al-Asqalany, Fath al-Bary, jil. VII, hal. 507. Antara pelbagai rujukan, terdapat sedikit perbezaan. Tetapi saya tampilkan di sini adalah yang rajih menurut saya (pengarang).

(Adaptasi daripada: Ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd)

Bersambung...

3 comments:

Nor Azimah Ali said...

Sollu alaih

paridah said...

Assalam moga ustaz sht sjjhtra skeluarga..Saidatina khadijah berpribadi mulia sgt dicintai Rasullullah sehingga kewafatan Baginda.

saniahibrahim said...

Assalamualaikum ustaz
Tak sabar akak nak baca seterusnya sebab sirah ini lebih terperinci...seronok baca.

Post a Comment