Sahabat Sejati

Friday 10 March 2017

Seeru `ala barakatillah, buat anakandaku...


“Assalamualaikum abi, pasport dah siap. Ni along dah nak balik ke Pekan..” 

Bunyi pesanan ringkas yang saya terima daripada anakanda Ikhwan. 

Beliau dan rakan-rakannya berada di pejabat Imigresen UTC Kuantan sejak jam 10 pagi untuk membuat pasport antarabangsa Malaysia. Dari Pekan, mereka menaiki bas beramai-ramai ke Kuantan. Ada juga yang berkereta. Turut bersama mereka seorang ustaz dari JAIP, yang bertindak sebagai penyelia untuk memudahkan proses tersebut. Hasilnya, keutamaan diberikan kepada para pelajar tersebut bagi mempercepatkan proses membuat pasport tersebut. 

Alhamdulillah, semua dokumen yang diperlukan hampir siap. Pihak JAIP banyak membantu melicinkan proses penyediaan dokumen yang berkaitan. Terjemahan sijil kelahiran ke dalam bahasa Arab, pengesahan sijil kelahiran di Kementerian Luar, penghantaran borang ke Jabatan Pengajian Tinggi Kementerian Pendidikan Malaysia dan beberapa hal lain yang berkaitan. 

Termasuk juga visa pelajar di Kedutaan Mesir diuruskan oleh pihak JAIP, tetapi visa tersebut akan dibuat kira-kira sebulan sebelum berangkat. Demikianlah menurut pihak JAIP. Selebihnya pelajar perlu menguruskan sendiri seperti penyediaan pasport dan draf bank ke Department Education Malaysia Egypt. 

Oh ya, sebenarnya anakanda sulung saya akan melanjutkan pengajian ke al-Azhar Mesir di dalam bidang Syariah. Jangkamasa pengajian selama 4 tahun. Saya telah pun menyemak (setelah dimaklumkan oleh anakanda Ikhwan) pada awal Februari lalu di dalam laman sesawang Kementerian Pengajian Tinggi, alhamdulillah tertera nama beliau di antara yang akan ke Mesir. 

Insya-Allah wa bi iznih, pada bulan Mei nanti beliau serta rakan-rakannya (pelajar dari Pahang) akan berangkat ke sana. Jangkaan sebelum Ramadhan menurut sahabat saya, Ustaz Lebai Idris, iaitu penolong pengarah KU/HEM & KO-KU Bah. Pendidikan JAIP yang juga merangkap pegawai yang bertanggungjawab menguruskan pelajar Pahang ke Timur Tengah. 

Jika diikutkan tahun-tahun sebelum ini, para pelajar yang akan ke Mesir berlepas pada bulan 7 atau 8. Atau sekurang-kurangnya selepas hari raya. Tetapi, oleh kerana cadangan daripada pihak EME kepada Bah. Education Malaysia agar pada tahun ini pelajar Malaysia hadir lebih awal ke Mesir. Cadangannya pada bulan Mei 2017 bagi menduduki Imtihan Qabul (ujian kelayakan Bahasa Arab) di Markaz Bahasa Arab Sheikh Zai, Jami`ah al-Azhar. 

Hmm, nampak gayanya terpaksalah dia dan rakan-rakannya menyambut Ramadhan dan berhari raya buat pertama kali di perantauan.  Tidak mengapalah, itulah namanya pengorbanan.

‘Nafara’ menuntut ilmu dan berjihad di medan perang 

Firman Allah SWT: ”Tidak sepatutnya bagi orang-orang yang Mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka dapat berjaga-jaga.” (al-Taubah: 122) 

Dalam ayat ini Allah SWT menggunakan kalimah NAFARA kepada para penuntut ilmu, kalimah yang biasanya digunakan dalam mengungkapkan soal berjihad perang di jalan Allah. Tentunya Allah SWT menggunakan kalimah nafara ini perlu difikir dengan sebaiknya. Sesungguhnya Allah SWT mahu kita melihat bahawa menuntut ilmu amat memerlukan perancangan dan persediaan yang serapinya, sama seperti dengan keluar ke medan perang. 

Sungguh besar sekali makna yang tersirat di sebalik ungkapan kalimah nafara yang Allah SWT gunakan. Menuntut ilmu seumpama keluar berjihad di medan perang. Ia dikira sama kerana tujuannya adalah sama iaitu memelihara agama Islam dan sentiasa memastikannya berada di tempat yang tinggi. Berkorban masa, tenaga, harta serta nyawa sekalipun. Semua itu mahal harganya Itulah yang perlu kita semua renungkan. Ayat ini adalah mutiara kepada penuntut ilmu. 

Daripada Anas ra katanya, Rasulullah saw bersabda: “Sesiapa yang keluar menuntut ilmu, maka dia berada di jalan Allah sehingga dia kembali.” (Riwayat at-Tirmidzi) 

Moga berjaya 

Sekarang anakanda Ikhwan berada di Kulliah al-Lughah Waddin Sultan Abu Bakar Pekan, kerana mengikuti Kursus Intensif Bahasa Arab (KIBAR) anjuran Jabatan Agama Islam Pahang. Ia adalah kursus yang wajib dihadiri bagi pelajar-pelajar yang akan melanjutkan pengajian ke Timur Tengah khususnya di Mesir. Kursus ini berlangsung selama 3 bulan. Dalam pada itu dia juga akan menghadiri konvokesyen STAM yang dijangka pada bulan April di Kulliah Abu Bakar, tempat berkursus sekarang. Selepas itu wajib mengikuti Kursus Kenegaraan anjuran Biro Tatanegara (BTN) sebelum berangkat ke Mesir. 

Kemudian pada bulan Mei, insya-Allah tibalah masanya dia akan meninggalkan bumi tercinta ini untuk satu misi perjuangan iaitu menuntut ilmu. Moga berjaya anakandaku. Pergi dengan membawa harapan, pulang dengan segulung kejayaan. 

Seeru `ala barakatillah!

3 comments:

paridah said...

Assalam moga ustz sekeluarga sht sjhtera bhgia selalu...tahniah kpd Ikhwan yg berjaya meyambung pelajaran ke Mesir, moga beroleh kejayaan cemerlag n tabah hadapi ujian menuntut ilmu di perantauan.

Nor Azimah Ali said...

Assalam ustaz dan keluarga, moga berada dlm rahmat Allah selalu.
Alhamdulillah, moga anakanda Ikhwan berjaya mengejar cita2, dan seterusnya menjadi pejuang agama yg ikhlas.

Etuza said...

Subahanalah ..tahniah buat anakanda Syikh ya..terima kasih ada link blog Etuza di laman syikh

Post a Comment