Sahabat Sejati

Wednesday, 1 March 2017

Moh menyibukkan diri, moga ada nilai disisi-NYA!

Alahai, kasihan pula pondok kecil abuikhwan ini. Lama juga tuannya tidak menjengah diri. Mujurlah tidak sempat berlumut dan bersawang. Mungkinkah tuan punya pondok ini sudah putus semangat untuk mencoret sesuatu. Manalah tahu, sedikit demi sedikit azam untuk mengalirkan tinta dakwah sebagaimana yang pernah digenggam dahulu terhakis. Moga-moga tidak demikian hendaknya.

Sememangnya agak mengecewakan jika kita tidak dapat memberikan sesuatu yang baru untuk tatapan sahabat-sahabat yang datang berkunjung. Insya-Allah wa bi iznih, pemilik pondok kecil ini masih bernafsu untuk menitipkan sesuatu. Menulis di laman sesawang adalah di antara cabang dakwah yang paling mudah. Oleh itu, mengapa harus disia-siakan atau tawaquf  daripadanya. Tetapi inilah bahananya bila ‘buoh’ sibuk jadi molek. Sebetulnya, saya tidak menyangka 2017 adalah tahun yang agak sibuk dengan beberapa perkara. Tahun-tahun sebelum ini sibuk juga, tetapi tidaklah sepadat mana masa yang mencemburui seumpama di 2017 ini.

Tak apalah, kita lupakan kesibukan yang ada kerana kita memang sentiasa sibuk. Itulah hakikatnya, manusia yang tidak sibuk boleh dikatakan manusia yang tidak berbuat apa-apa. Sementelah lagi kita sebagai Muslim, ada tanggungjawab insani di dunia ini yang perlu dibereskan, sebagaimana kata ahli hikmah “Dunia bukanlah tempat berehat, jika ingin berehat, berehatlah di syurga.” Ya, dunia adalah tempat bercucuk tanam, akhirat tempat menuai.

Jika ingin bercucuk tanam, tentulah banyak kerja-kerja yang perlu dibuat. Bermula dengan penyediaan tapak, menebang, menebas dan sebagainya. Penat, letih, lelah! Mahu menuai yang baik maka bercucuk tanamlah dengan baik. Begitulah perumpamaannya.  

Pesan as-Syahid Imam Hasan al-Banna: “Kerja-kerja yang perlu dilakukan lebih banyak daripada masa yang kita ada.”

Moh menyibukkan diri, moga ada nilai disisi-NYA!

3 comments:

Nor Azimah said...

Assalam ustaz, moga ustaz sekeluarga dlm rahmat Allah selalu.
Begitulah kita, mana bole lari dari kesibukan, cuma marilah kita sibukkan diri dgn mengkoreksi diri kita selalu.

Nor Azimah said...

Assalam ustaz, moga ustaz sekeluarga dlm rahmat Allah selalu.
Begitulah kita, mana bole lari dari kesibukan, cuma marilah kita sibukkan diri dgn mengkoreksi diri kita selalu.

Normala Saad said...

Ya la..selalu rasa masa tu tak cukup kan...

Post a Comment