Sahabat Sejati

Tuesday, 20 September 2016

Bersabarlah seupayamu duhai diri..

 foto hiasan ~ sumber

Setiap yang bergelar manusia pasti tidak akan terlepas daripada menghadapi ujian atau musibah. Diuji dengan kesusahan, kesakitan, kesedihan, kematian dan berbagai-bagai lagi. Apabila ujian mendatang, lakunya umpama dihenyak bebanan yang berat.

Apakah yang perlu dilakukan apabila ditimpa ujian-ujian itu? Allah SWT menyuruh kita agar bersabar. Di dalam al-Quran, disebutkan lebih dari tujuh puluh tempat mengenai sabar. Betapa besarnya kebaikan dan darjat yang diperolehi daripada sifat sabar. Memang tidak mudah untuk bersabar apabila ditimpa ujian.  Kita boleh menulis atau menyebut agar bersabar kepada mereka yang ditimpa musibah atau ujian. Hakikatnya, mungkin kita sendiri tidak mampu menanggungnya jika ia terkena ke atas diri kita.

Namun, apa sahaja yang Allah taqdirkan kepada kita ada rahmat dan hikmah yang mungkin tidak kita sedari. Allah SWT dengan sifat kasih sayang memberikan kekuatan dan memujuk hati setiap Muslim yang ditimpa musibah dengan firman-Nya:

"(Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan." (an-Nahl: 96)

"Mereka itu akan beroleh pahala dua kali disebabkan kesabaran mereka; dan juga kerana mereka menolak kejahatan dengan kebaikan, dan mereka menderma dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka." (al-Qasas: 54)

"Katakanlah (wahai Muhammad, akan firman-Ku ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hamba-Ku yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira". (az-Zumar: 10)

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." (ali-Imran: 200)

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." (al-Baqarah: 155)

Begitulah besarnya rahmat dan kasih sayang Allah SWT, bukan sahaja diberikan pahala atas kesabaran, bahkan diampunkan dosanya. Dua keuntungan dalam satu masa. Syaratnya, hendaklah kita bersabar di atas musibah yang menimpa dan menerima ketentuan dengan berlapang dada. Janganlah mengeluh atau merungut, lebih-lebih lagi menyangka yang tidak sepatutnya kepada Allah SWT.  

3 comments:

saniah ibrahim said...

Assalamualaikum ustaz ,
Akak tertarik dengan entry ni....sabar.Walaupun yang mengalami tak semudah menangani sabar pabila ditimpa musibah.Namun kita ada Allah,hanya Dia kita berserah .

saniah ibrahim said...

Assalamualaikum ustaz ,
Akak tertarik dengan entry ni....sabar.Walaupun yang mengalami tak semudah menangani sabar pabila ditimpa musibah.Namun kita ada Allah,hanya Dia kita berserah .

Kakzakie Purvit said...

Cuma kita ni manusia kerdil kadang lupa kesabaran itu kena seiring antara hati dan mulut. Jgn mulut kata memang aku sabarlah ni bila ada yg menasihati tapi hati sebenarnya tidak redha tanpa sedar.

Ingatan buat kita semua. Tak rugi menjadi org sabar. Tapi bukan mudah kalau tak kuat iman.

Post a Comment