Sahabat Sejati

Sunday 24 July 2016

Tuan Guru Salleh Musa kembali ke rahmatillah


Daripada Abdullah bin 'Amru fin al 'Ash Rodiyallahu 'anhuma, aku mendengar Rasulullah saw bersabda: "Bahawasanya Allah SWT tidak mencabut (menghilangkan) ilmu itu sekali gus dari dada manusia, tetapi Allah menghilangkan ilmu dengan mematikan alim ulama'. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama', orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka, dan apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Maka mereka sesat dan menyesatkan orang yang lain." (Riwayat Muslim) 

Meninggalnya ulama adalah satu musibah yang besar kepada ummah, dan satu kelompongan yang tidak mampu ditampal semula. Walaupun ada kalimat yang berbunyi, "Yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti", namun tidak mungkin ia akan sama dengan yang sebelumnya.

Dengan penuh dukacita, hiba dan redha dengan ketentuan-Nya, saya melahirkan ucapan takziah kepada keluarga, handai taulan serta seluruh murid Allahyarham Tuan Guru Haji Salleh Musa, Mudir Madrasah ar-Rahmaniah, Sik, Kedah, yang telah kembali ke rahmatillah pada 22 Julai 206, jam 8.15. 

Tiadalah perkataan yang diucapkan melainkan apa yang baik berkenaan beliau. Beliau adalah seorang yang alim dan sangat berjasa besar dalam menyumbang kepada perkembangan ilmu dan dakwah. Saya percaya pemergian beliau merupakan kehilangan yang amat besar kepada umat Islam, khususnya penduduk negeri Kedah Darul Aman.

Semoga Allah SWT melimpahkan rahmat, keampunan dan dikurniakan kebaikan serta ditempatkan bersama orang-orang yang soleh.

Ya Allah, ampunilah dosanya, berilah rahmat-Mu ke atasnya, sejahtera dan maafkanlahnya. Amiinn.

 'Perjalanan terakhir'

1 comments:

paridah said...

ASSALAM MOGA SHT SJHTERA...KEEPULANGAN ULAMA TRBILANG KE SISINYA DITANGISI LANGIT DAN BUMI...YG PATAH PASTI TIADA SAMA DGN YG BERGANTI...ALFATIHAH..AMIIN.

Post a Comment