Sahabat Sejati

Wednesday, 6 July 2016

Eid Mubarak 1437H


Assalamualaikum warahmatullah, 

Allah SWT berfirman: “.....(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya, dan supaya kamu bersyukur.” (al-Baqarah: 185) 

Pejam dan celik, Ramadhan berlalu mengundurkan diri. Kini tibanya aidilfitri yang disyariatkan untuk kita menyambutnya.

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pengunjung pondok kecil abuikhwan. Dengan hamparan setulus hati, saya memohon ampun dan maaf andai ada gurisan hati disebabkan perbuatan, perkataan maupun tulisan. Saya hanya insan biasa, tentu tidak dapat lari daripada sebarang kesilapan. 

Syawal adalah satu anugerah. Manusia dijadikan tidak sama dengan bermacam-macam tabiat dan pekerti. Oleh yang demikian, sudah pasti timbul berbagai-bagai khilaf dan berbeza kata serta fikiran. Tidak sedikit kelainan itu menyebabkan tercetusnya bibit-bibit pertelingkahan. Namun, Allah SWT Maha Mengetahui apakah yang terbaik buat para hamba-Nya. Maka, dengan kesantunan-Nya, telah dianugerahkan aidilfitri untuk kita melupakan kekhilafan tersebut. 

Oleh itu, jadikanlah Syawal ini sebagai ruang dan peluang untuk kita kunjung-mengunjung serta bermaaf-mafan bagi memutikkan kembali jalinan kemesraan. Tentunya ini sesuatu yang amat sukar untuk kita lakukan di bulan-bulan yang lain. 

Sesungguhnya Allah SWT telah menjanjikan syurga yang penuh kenikmatan pada hamba yang sentiasa memperbaiki hubungan sesama insan. Apakah kita tidak tertawan dengan janji Allah itu. Bukankah Allah tidak sekali-kali memungkiri janji-Nya. Oleh itu, ambillah kesempatan dengan kedatangan aidilfitri ini dengan sebaik-baiknya... 

Akhir kalam, Eid Mubarak Minal Aidil Wal Faizin Taqabbal Allahu Minna Wa Minkum, Minna Wa Minkum Taqabbal Ya Karim. Kullu am wa antum bi Alf al-Khair... 

Saudara kalian, 
abuikhwan&famili

3 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Selamat hari raya abuikhwan..

acu yuhan said...

hi, nice entry. done follow u, follow me back ;) http://acuyuhan.blogspot.my/

TukangKebun said...

Pejam celik sudah beberapa hari Syawal.

Post a Comment