Sahabat Sejati

Tuesday, 31 May 2016

Dosa, antara lalat dan gunung

"Disebabkan dosa-dosa mereka, orang-orang itu ditenggelamkan lalu dimasukkan ke dalam api neraka, maka mereka tidak mendapati penolong selain Allah." (Nuh: 25)

Dosa adalah perbuatan yang dilarang Allah SWT yang dimuatkan di dalam al-Quran tentang pengharamannya, atau perbuatan yang wajib dihukum, atau sesuatu perbuatan yang mengundang ancaman seksaan api neraka pada hari kiamat.

Dosa yang dilakukan menimbulkan kegelapan hati. Apabila hati telah menjadi gelap, maka ia pun menjadi keras dan jauhlah pemilik hati tersebut dari Allah. Akibat daripada perlakuan dosa adalah kerugian di dunia dan akhirat dan tidak akan selamat melainkan ia memohon keampunan serta bertaubat  dengannya.    

Disebutkan, orang-orang fasik melihat dosa hanya umpama lalat yang hinggap di atas hidungnya. Boleh dihalau begitu sahaja tanpa meninggalkan sebarang kesan.

Orang beriman pula melihat dosa bagaikan sebuah gunung yang mahu menghempapnya. Begitu besar dan berat untuk ditanggung serta akibatnya buruk. 

Sebab itu kita tidak pelik apabila ditegur berkaitan soal pelanggaran syariat secara terang-terangan dalam masyarakat, ramai yang memberikan reaksi berbeza. Ada yang mudah menerima, manakala ada sebahagian pula bagaikan ianya tak ada apa-apa salah dan dosa. Malahan disinis dan disindirkan pula.  

Mudah-mudahan Allah SWT mengampuni semua dosa kita...

3 comments:

paridah said...

ASSALAM..MOGA USTAZ SHT SJHTERA SEISI KELUARGA...SEMOGA KITA DARI KALANGAN MRK YG MENGHINDARI DARI BERBUAT DOSA N SENTIASA BERTAUBAT...

Normala Saad said...

Salam Abu,
setiap kali mengingatkan dosa yang kita lakukan selalu berasa takut..adakah Tuhan akan mengampuni dosa2 tersebut...

iryanty ismail said...

assalamualaikum saudara...

membuat dosa memang mudah...kan..
kuatkanlah iman kami ya allah..amin

Post a Comment