Sahabat Sejati

Monday, 2 May 2016

Along Ikhwan masuk hospital


Sabtu, 30 April 2016.

Alhamdulillah, along Ikhwan dibenarkan pulang ke rumah hari ini. 4 hari tinggal di wad setelah menjalani pembedahan kecil membuang nanah di kakinya. Selama itulah juga saya tidak sempat menjengah ke blog sahabat-sahabat, termasuk juga 'pondok kecil abuikhwan' ini. Yalah, balik kerja terus ke hospital. Pulang ke rumah hari pun dah mula gelap. Terasa macam pendek sahaja masa. Itu belum pun jika tiada program-program lain, lagilah terasa pendek dan cepat masa beredar.        

Kembali kepada kisah yang mahu dipaparkan, menurut doktor pakar yang merawatnya, sakit tersebut mungkin disebabkan oleh jangkitan kuman. Pembedahan yang dilakukan adalah untuk membuang nanah serta untuk memastikan ia tidak merebak ke tulang. Jika itu yang berlaku maka ia akan menjadi lebih serius lagi. 

Pelik juga kerana punca jangkitan itu tidak diketahui. Mahu dikatakan terpijak duri atau paku tidak pula. Malah tidak ada pun kesan luka. Menurut along Ikhwan, kaki kirinya itu mula membengkak kemerahan sebelum bernanah. Ketika itulah kesakitan mula terasa tatkala ia berdenyut-denyut dan menyucuk-nyucuk. Lantaran itu, pihak sekolah telah menghantar ke klinik di bandar Pekan yang akhirnya diminta merujuk pula ke hospital setelah antibiotik yang dibekalkan tidak memberi kesan. Hmm, macam-macam penyakit sekarang ini.

Apa pun, sekalung penghargaan terima kasih kepada pihak pengurusan Hal Ehwal Murid Kulliah al-Lughah Waddin Sultan Abu Bakar (Kulliah Abu Bakar) yang telah memilih untuk menghantar ke HTAA Kuantan, dan bukannya di hospital Pekan. Bukannya hospital Pekan tidak bagus, bukan itu maksud saya. Cuma jika dihantar ke hospital Pekan tentu terdapat sedikit kesukaran bagi saya mahu menguruskan apa-apa yang berkaitan. Kenalah berulang-alik Kuantan ke Pekan yang jaraknya dalam 100km pergi dan balik.

Cuti sakit selama 16 hari yang diberi gunakanlah dengan sebaiknya, duhai anakanda Ikhwan. Ulangkaji pelajaran yang tertinggal selama masa bercuti ini. Insya-Allah, mudah-mudahan semuanya dalam keadaan baik.

3 comments:

Normala Saad said...

Moga cepat sembuh.

saniah ibrahim said...

Semoga akan kembali sembuh seperti biasa .

Kakzakie Purvit said...

Allahuakbar! bila Allah nak uji kita ada aje AI. Tapi apa pun alhamdulillah dpt diatasi cepat. Semoga anakanda Ikhwan beransur sembuh.

Post a Comment