Sahabat Sejati

Tuesday 29 March 2016

Alhamdulillah, hujan pun turun..

Lebat sungguh terjahan hujan malam tadi. Bumi yang telah sekian lama ketandusan, akhirnya basah dengan rahmat Tuhan. Alhamdulillah, penghuni alam larut dalam bersyukur atas nikmat yang telah sekian lama dinanti ini. 

“Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya).” (al-A`raf: 57) 

Memang lama benar hujan tidak turun di tempat saya. Terdengar desas-desus di mana-mana betapa panasnya cuaca kebelakangan ini. Saya turut mengakui akan kebenarannya. Kipas angin di rumah saya hampir 24 jam berpusing. Rasanya kalau kipas itu boleh bercakap, tentu ia mengeluh kerana kepenatan. Petang semalam dalam perjalanan ke Kemaman saya melihat kesan kebakaran di beberapa kawasan hutan. Cuaca panas mudah terhasil kebakaran. Punca sekecil puntung rokok yang dibuang sewenangnya boleh menyebabkan semak-samun dan hutan habis dijilat api.

Kisah hujan

Satu kisah yang tercatat di dalam Sahih Bukhari daripada Sayyidina Anas ra. Turut dimuatkan di dalam Sahih Muslim. 

Seorang lelaki masuk ke dalam masjid pada hari Jumaat semasa Rasulullah saw sedang memberi khutbah. Lelaki itu memberitahu Rasulullah: “Wahai Rasulullah, telah binasa segala harta (akibat kemarau) dan berbagai usaha telah dilakukan. Tolonglah doakan kepada Allah agar Dia menurunkan hujan kepada kami.” 

Maka Rasulullah saw pun mengangkat kedua tangan dan berdoa tiga kali dengan ucapan: “Ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami.” Anas berkata: “Demi Allah, tidak kami melihat satu awan pun di langit walau secebis antara kami dan bukit Sala`. Tiba-tiba muncul awan di langit seperti rupa perisai, maka ketika awan tersebut berada di tengah langit, ia berkembang dan kemudian menurunkan hujan. Demi Allah, tidaklah kami melihat matahari selama seminggu (hujan turun terus menerus selama seminggu). 

Kemudian seorang lelaki datang kepada Rasulullah saw pada Jumaat yang berikutnya semasa khutbah. Lelaki tersebut berkata: “Wahai Rasulullah, telah binasa segala harta (kerana banjir) dan berbagai usaha telah dilakukan, maka mohonlah kepada Allah untuk menahannya daripada turun (menahan hujan daripada berterusan turun)”. Maka Rasulullah saw pun mengangkat tangan berdoa: “Ya Allah, jadikanlah hujan ini turun disekitar kami dan bukan atas kami. Ya Allah, turunkanlah ianya atas gunung-ganang, bukit-bukau, lembah dan tempat tumbuhnya pepohonan.” 

Seketika juga kami keluar dan berjalan di bawah sinaran matahari (hujan telah berhenti). 

Pagi ini hujan turun lagi. Detapnya mengiringi sayup azan subuh yang berkumandang. Mudah-mudahan hujan ini memberi manfaat kepada kami semua penghuni alam, aminn.

2 comments:

Fida Z Ein said...

Assalamualaikum....doakan agar Kedah hujan juga....

Nazihah@Jiha said...

Alhamdulillah :)

Post a Comment