Sahabat Sejati

Monday 25 January 2016

Solatullah-wa-salamuhu-ala-Rasulillah (3)

Sambungan daripada: solatullah-wa-salamuhu-ala-Rasulillah (2)

 foto hiasan: sumber

2. Abdul Mutalib

Telah kita ketahui bahawa tugas siqayah dan rifadah selepas Hasyim meninggal, beralih ke tangan saudaranya, Mutalib bin Abd Manaf. Mutalib ialah seorang yang disegani, ditaati dan memiliki kedudukan terhormat dalam kalangan kaumnya. Lantaran kemurahan hati Mutalib, orang Quraisy memberi gelaran al-fayyadh (orang yang kebaikannya melimpah).

Ketika Syaibah (Abdul Mutalib) telah mencapai di usia kanak-kanak atau lebih sedikit, Mutalib mendengar khabar tentang kedudukan Syaibah. Segera Mutalib menempuh perjalanan untuk mencarinya dan setelah bertemu, Mutalib tidak mampu menahan linangan air mata, dia merangkul Syaibah erat-erat dan menaikkan anak itu ke atas untanya.

Namun begitu, Syaibah menolak untuk mengikuti Mutalib kecuali ibunya mengizinkan. Maka Mutalib memohon kepada Salma agar Syaibah diizinkan ke Mekah bersamanya. Salma keberatan.

Mutalib cuba meyakinkan Salma dengan berkata, "Sebenarnya anakmu ke Mekah untuk mengambil kembali kuasa yang dulu dipegang oleh ayahnya dan tinggal di tanah yang disucikan Allah." Mendengar jawapan itu, dengan rasa berat, Salma akhirnya mengizinkan Syaibah pergi. Kembalilah Mutalib ke Mekah bersama Syaibah dengan mengenderai untanya.

Melihatnya, orang menduga dan berkata, "Anak itu ialah Abdul Mutalib (hamba kepada Mutalib)." Mendengarnya, Mutalib spontan berkata, "Kamu sangat teruk! Ini adalah anak kepada saudaraku, Hasyim."

Syaibah kemudian tinggal bersama Mutalib sehingga dewasa. Kemudian Mutalib meninggal dunia di Radman (sebuah wilayah di Yaman) sehingga tanggungjawab menguruskan siqayah dan rifadah beralih pula ke tangan Sayaibah.   

Syaibah menjalankan tugas di tengah kaumnya seperti yang selama ini dijalankan oleh bapa-bapanya. Dia mendapat kehormatan melebihi apa yang pernah dicapai oleh bapa-bapanya. Dia memperolehi kecintaan yang teramat dalam dan penghargaan yang tinggi daripada kaumnya.(1)

Namun begitu, ketika Mutalib meninggal dunia, tanggungjawab yang semestinya berpindah ke tangan Abdul Mutalib (Syaibah) itu sempat dirampas oleh Naufal (bapa saudaranya sendiri). Lantaran itulah Abdul Mutalib tidak suka kepada Naufal. Dia meminta bantuan kepada orang-orang Quraisy untuk menghadapi bapa saudaranya. Orang Quraisy mengatakan, "Kami tidak ingin terlibat dalam urusan antara kamu dan bapa saudaramu." Maka dia menulis beberapa bait syair yang ditujukan kepada bapa-bapa saudaranya daripada pihak ibu iaitu daripada Bani Najjar, yang isinya meminta bantuan pasukan daripada mereka.

Bapa saudaranya, Abu Saad bin Ady, menyambut permintaannya itu dengan membawa 80 askar berkuda. Setelah tiba di Abthah (salah satu wilayah Mekah), mereka mendirikan khemah di sana. Sewaktu sedang berehat mengumpulkan tenaga, Abu Saad bin Ady beremu dengan Abdul Mutalib lalu mempelawa singgah di rumahnya, "Mari singgah dahulu di rumahku, bapa saudaraku." Abu Saad menjawab, "Tidak anakku! Demi Allah, aku tidak akan singgah ke mana-mana pun sebelum berhadapan dengan Naufal."

Lalu Abu Saad mencari Naufal dan menemuinya sedang duduk-duduk di Hijr (bayangan Kaabah yang terbentuk di tanah sehingga teduh) bersama para pemimpin Quraisy. Tanpa membuang masa, Abu Saad terus menghunus pedangnya. 

Dia berkata kepada Naufal, "Demi Tuhan Pemilik Kaabah! Jika kamu tidak mengembalikan pemerintahan anak saudaraku kepadanya, akan kulibas pedang ini ke lehermu!" Naufal berasa gementar lantas berkata, "Kukembalikan pemerintahan ini kepadanya." Para pembesar Quraisy yang ada di tempat itu pun menjadi saksi berdasarkan apa yang Naufal sebutkan.

Selepas itu Abu Saad singgah di rumah Abdul Mutalib dan menginap di sana selama tiga hari. Seterusnya dia melaksanakan umrah, lalu pulang ke Madinah. Selepas kejadian itu, Naufal berpakat dengan Bani Abd Syams bin Abd Manaf untuk menghadapi Bani Hasyim. Sementara di pihak lain pula, setelah mereka melihat bantuan daripada Bani Najjar kepada Abdul Mutalib, maka Bani Khuzaah menjelaskan, "Kami melahirkannya (Abdul Mutalib) seperti kamu melahirkannya (ibu Abd Manaf berasal daripada Bani Khuzaah). Maka kamilah yang sepatutnya berada di barisan paling hadapan membantunya."

Bani Khuzaah bergerak menuju ke Darul Nadwah dan berpakat dengan Bani Hasyim untuk memerangi Bani Abd Syams dan Naufal. Perkara inilah yang kemudiannya menjadi salah satu sebab terjadinya Fathul Mekah yang akan diterangkan nanti.(2) Ada dua kejadian yang paling penting semasa Abdul Mutalib memegang amanah menguruskan Baitullah. Iaitu penggalian telaga zamzam dan Peristiwa Gajah.(3)

Rujukan:
(1) Ibnu Hisyam, al-Sirah an-Nabawiah, jil. I, hal. 137-138

(2) Muhammad bin Abdul Wahab al-Najdy, Mukhtashar Sirah al-Rasul, hal. 41-42

(3) Ibnu Hisyam, al-Sirah an-Nabawiah, jil. I, hal. 142-147

(Adaptasi daripada ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd) 

Bersambung... 

2 comments:

paridah said...

ASSALAM...SEJARAH SALAHSILAH KETURUNAN NABI SAW YG PATUT DIKETAHUI...TKSH PERKONGSIANNYA DIK USTAZ..

iryantyismail said...

tq ilmu yang diberi :-))

Post a Comment