Sahabat Sejati

Friday, 15 January 2016

Bicara santai: Biarpun nampak kecil!


"Allah bertanya lagi (kepada mereka yang kafir itu): "Berapa tahun lamanya kamu tinggal di bumi? Mereka menjawab: "Kami tinggal (di dunia) selama sehari atau sebahagian dari sehari; maka bertanyalah kepada golongan (malaikat) yang menjaga urusan menghitung. Allah berfirman: "Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa sahaja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia). (al-Mukminuun: 112-114)

Menurut al-Maraghi di dalam tafsirnya, pertanyaan Allah SWT kepada para penghuni neraka itu merupakan satu celaan atau penghinaan. Maksudnya, masa kehidupan di dunia yang mereka rasakan panjang itu sebenarnya amatlah singkat. Apatah lagi dibandingkan dengan azab yang sedang ditimpakan ke atas mereka. Demikianlah akibat kelalaian kepada akhirat dengan menyia-nyiakan masa ketika hidup di dunia.

Teman (aku),

Hidup ini amat singkat untuk kita bazirkan dengan sesuatu yang sia-sia. Benarlah ungkapan, muda cuma sekali, namun kehidupan di dunia ini juga hanya sekali. Setelah cukup tempoh usia yang diberi, maka akan hadir pula satu episod kehidupan yang lain. Itulah kehidupan yang kekal abadi, samada bahagia ataupun sengsara. Oleh itu, selagi punyai ruang masa didunia ini, teruslah berbakti dan menebar kebaikan. Jangan dikira sekecil mana kebaktian itu, kerana nilaiannya adalah disisi Tuhan yang Maha Pengasih.

"Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!" (al-Zalzalah:7-8)

Fikir-fikir...

1 comments:

saniah ibrahim said...

Terima kasih beri peringatan apatah lagi usia makin bertambah setiap tahun.

Post a Comment