Sahabat Sejati

Friday 22 January 2016

Alhamdulillah, aman dah sikit!

Sinar Harian Pahang 22/1/16: Penjual ikan dan udang di Pasar Balok turut gembira hasil tangkapan nelayan semakin meningkat selepas laut yang sebelum ini merah akibat bauksit kembali pulih seperti biasa.

Alhamdulillah, semenjak dua menjak ini hidup terasa kembali aman. Tidak jika keterlaluan saya katakan, suasananya seperti 2 tahun yang lalu. Keamanan ini lebih saya kecapi tatkala memandu ke Kemaman untuk menziarahi anak saya di sekolahnya, atau pun melalui jalan Sungai Lembing untuk menziarahi bapa saudara saya di RTP Bukit Goh (perkampungan Pak Ngah Aziz). Kedua-dua jalan laluan ini di antara yang agak teruk tercemar dengan debu planet Marikh.

Sekarang tidaklah terasa sempit dada dan sakit mata tatkala melalui jalan tersebut. Itu belum lagi dikira adegan ‘berperang’ dengan pesawat yang sarat dengan muatan hasil perlombongan di ‘planet Marikh’ tersebut. Berapa ramai pengguna jalan raya yang telah terkorban akibat kerakusan pemandu pesawat bauksit (segelintir daripada mereka). Tahulah 'kamu'(baca: yang segelintir itu) mahu mengejar trip tetapi janganlah sampai membahayakan pengguna jalan raya yang lain.

Teringat tragedi yang menyayat hati menimpa seorang guru wanita sehingga meragut nyawanya, apabila tayar pesawat bauksit tercabut dan menghentam hadapan keretanya. (Al-Fatihah) Bahkan banyak lagi siri kemalangan yang berlaku yang melibatkan pengguna kenderaan kecil. Tidak dinafikan ajal dan maut di tangan Tuhan, itu adalah hakikatnya. Namun, faktor kecuaian tetap ada. Setiap yang berlaku pasti ada sebabnya.

Saya sendiri pun hampir-hampir terlibat dalam kemalangan apabila sebuah pesawat bauksit secara tiba-tiba masuk ke jalan utama tanpa memberi isyarat. Mujurlah saya sempat membrek, kalau tidak entahlah. Seringkali saya ‘bertasbih’ memaki-hamun pemandu pesawat bauksit yang menjadikan jalan raya seolah-olah milik keluarga mereka.

Sumber foto: Kartunis Ronasina

Alhamdulillah, jalan raya yang dulunya bukan berwarna jalan raya, kini sudah hampir pulih seperti sediakala, dengan garisan putih yang semakin jelas kelihatan. Dulunya jika memandu sering tercari-cari di mana pula garisan putih samada di tengah maupun di tepi. Itu memandu siang hari, kalau waktu malam lagi tambah parah. Pohon-pohon di kiri kanan jalan yang kemerahan diselaputi debu bauksit juga sudah hijau menceriakan. Kalau tidak, tak sanggup melihatnya. Bertempek debu-debu merah menyelimutinya. Kalaulah pokok-pokok tersebut boleh bercakap, entahlah apa yang dibebelkan. Kasihan!

Alhamdulillah, ceritanya, kerajaan persekutuan melalui Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar telah mengarahkan agar aktiviti perlombongan bauksit dihentikan selama 3 bulan mulai 15 Januari bagi membolehkan pelan tindakan penyelesaian pencemaran dilaksanakan.

Menurut menterinya, kementerian sudah membekukan dan membatalkan semua permohonan permit AP bagi mengeksport dan menjalankan aktiviti perlombongan bauksit bermula sejak minggu lalu. Kabinet telah membuat keputusan tempoh pemberhentian operasi tiga bulan yang dibuat sebelum ini bagi aktiviti perlombongan bauksit akan dipanjangkan jika pengusaha dan pelombong bauksit masih gagal mematuhi arahan ketika moratorium (pemberhentian sementara)

Dalam pada itu, pihak SPRM telah menahan beberapa orang pegawai PTG Pahang atas dakwaan ada unsur-unsur rasuah dalam aktiviti perlombongan bauksit. Saya membaca di dalam akhbar Sinar Harian, dilaporkan pihak SPRM telah menemui sejumlah wang tunai melebihi RM100K yang disorokkan di dalam mesin basuh. Banyaknya.. patutlah selama ini ada sangat susah mahu menangani masalah ini. Ada sahaja alasannya. Rupa-rupanya sudah ada yang ‘makan’.

Hari ini pula seramai 4 orang ditahan atas dakwaan yang sama. Di antaranya peguam dan pegawai kanan Jabatan Mineral dan Geosains Pahang. Mungkin ada lagi yang akan ditahan, mana tahu. Wallahua`lam.

Apa pun, keputusan ini amat menggembira dan melegakan penduduk sekitar daerah Kuantan. Biarpun hanya 3 bulan tetapi nikmat menyedut udara yang bersih (walaupun belum sepenuhnya bersih) sangat-sangat diharapkan setelah beberapa tahun kehilangan nikmat itu. Ini adalah hasil perjuangan rakyat marhein. Perjuangan yang tidak kenal erti penat dan lelah.

Alhamdulillah.

2 comments:

saniahibrahim said...

Alhamdulillah...lega sedikit pada mereka yg terlibat.Sedangkan satu masa dulu masa zaman budak2 kakak jalan tanah merah pun sudah menyusahkan pengguna dan penduduk dengan debu2 ,inikan bauksit mengkin lebih teruk kan...

Normala Saad said...

Alhamdulillah..bila dah rakyat bising2 di udara baru ada org ambil tindakkan siap dah ada tangkapan tu...Kalau tak bising terus senyap. Sedap la diaorang duk makan...

Post a Comment